Overlopende activa | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
---|---|---|
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van de EU | 8.168 | 230 |
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van het Rijk | 14.548 | 12.170 |
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van overige overheden | 51.104 | 40.253 |
Overige overlopende activa | 18.450 | 18.606 |
Totaal | 92.269 | 71.259 |
NOG TE ONTVANGEN BEDRAGEN VAN RIJK EN EU (ex art.40a) | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving (bedragen x 1.000 euro) | Saldo | Toevoe- | Onttrek- | Saldo |
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van de EU | ||||
HEAVENN | 20 | 0 | 20 | 0 |
Hector waterstofwagens | 0 | 89 | 0 | 89 |
Horizon | 77 | 1 | 41 | 37 |
HyTrec | 24 | 96 | 24 | 96 |
Like! | 38 | 0 | 38 | 0 |
REACT EU | 0 | 7.720 | 0 | 7.720 |
Surflogh | 71 | 377 | 222 | 225 |
Totaal nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van de EU | 230 | 8.284 | 346 | 8.168 |
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van het rijk | ||||
BBZ | 95 | 197 | 0 | 292 |
Beschermd wonen | 623 | 1.248 | 623 | 1.248 |
BSV-projecten | 253 | 0 | 253 | 0 |
Gemeentefonds | 2.484 | 4.441 | 2.484 | 4.441 |
Lage inkomensvoordeel (LIV) | 385 | 344 | 508 | 221 |
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit | 21 | 26 | 21 | 26 |
Onderwijshuisvesting | 0 | 1.797 | 0 | 1.797 |
Personen met verward gedrag behandeling | 0 | 182 | 20 | 162 |
Rijksleges | 0 | 9 | 0 | 9 |
Samen voor herstel 2.0 | 0 | 58 | 0 | 58 |
SPUK Sport | 0 | 236 | 0 | 236 |
Tijdelijke Overbrugging Zelfstandige Ondernemers (TOZO)* | 0 | 3.523 | 0 | 3.523 |
Uitkering gedupeerden toeslagen problematiek | 0 | 366 | 0 | 366 |
Vangnetuitkering BUIG | 4.217 | 159 | 2.617 | 1.759 |
VG-Innovatie | 0 | 28 | 0 | 28 |
VLOT levensloopaanpak | 0 | 89 | 0 | 89 |
WMO | 64 | 127 | 64 | 127 |
Zuidelijke Ringweg | 4.027 | 167 | 4.027 | 167 |
Totaal nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van het Rijk | 12.170 | 12.996 | 10.618 | 14.548 |
Nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van overige overheden | ||||
A.R.C.G. | 240 | 0 | 240 | 0 |
ABC scholing | 209 | 0 | 209 | 0 |
Afvalinzameling | 149 | 200 | 149 | 200 |
Beschermd wonen | 0 | 1.811 | 0 | 1.811 |
Bodem beheer | 0 | 270 | 0 | 270 |
Compensatie OZB | 82 | 0 | 1 | 81 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 2 | 0 | 2 | 0 |
Dienstverlening DAL | 163 | 0 | 163 | 0 |
Expertisecentrum jeugdhulp | 0 | 91 | 0 | 91 |
Fietsinfrastructuur | 362 | 743 | 724 | 381 |
Founded In Groningen | 156 | 63 | 156 | 63 |
GGD Groningen | 306 | 481 | 306 | 481 |
GrESCo | 5 | 0 | 5 | 0 |
Groningen Bereikbaar | 27 | 0 | 27 | 0 |
Groningen Werkt Slim | 0 | 50 | 0 | 50 |
Hefpunt | 0 | 18 | 0 | 18 |
HyTrec | 0 | 24 | 24 | 0 |
Impulsgelden | 0 | 91 | 0 | 91 |
Meerschap Paterswolde | 0 | 247 | 0 | 247 |
Nederlandse Gemeenten | 82 | 228 | 82 | 228 |
Noordelijke Belastingkantoor | 1.560 | 779 | 1.560 | 779 |
NPG | 0 | 292 | 0 | 292 |
Ontsluiting Meerstad | 0 | 542 | 0 | 542 |
Oorlog- en Verzetscentrum Groningen | 0 | 16 | 0 | 16 |
Overdrachtsbelasting | 878 | 0 | 0 | 878 |
Parkeergarage Forum | 286 | 0 | 286 | 0 |
PG&Z | 0 | 43 | 0 | 43 |
Provincie Drenthe | 18 | 0 | 18 | 0 |
Provincie Groningen | 201 | 0 | 201 | 0 |
PVA jeugdbescherming Noord | 2 | 0 | 2 | 0 |
Regiosecretaris SOO | 53 | 0 | 53 | 0 |
REP subsidie | 17.500 | 35.000 | 35.000 | 17.500 |
RIGG | 420 | 421 | 420 | 421 |
Rijkswaterstaat | 0 | 75 | 0 | 75 |
RSP | 4.020 | 9.445 | 10.509 | 2.955 |
Spoor | 4.450 | 8.549 | 12.999 | 0 |
Staatsbosbeheer | 0 | 64 | 0 | 64 |
St.Synagoge Folkingestraat | 0 | 11 | 0 | 11 |
Steunpakket Covid-19 | 306 | 9 | 306 | 9 |
UWV | 56 | 0 | 56 | 0 |
Verkeersveiligheid | 110 | 0 | 110 | 0 |
Verrijken beleid | 0 | 13 | 0 | 13 |
Waterschap | 0 | 66 | 0 | 66 |
Werk in Zicht | 199 | 205 | 199 | 205 |
Zuidelijke Ringweg | 8.412 | 31.857 | 16.955 | 23.314 |
Totaal nog te ontvangen bijdragen met een specifiek bestedingsdoel van overige overheden | 40.252 | 91.612 | 80.761 | 51.104 |
Totaal | 52.653 | 112.892 | 91.726 | 73.819 |
*In de Sisa bijlage 2020 zijn te hoge aantallen inzake Tozo-besluiten verantwoord, waardoor het Rijk over 2020 een te hoge vergoeding voor de uitvoeringskosten heeft toegekend. In de jaarrekening 2021 is dit bij de openstaande vordering op het Rijk inzake Tozo gecorrigeerd. De te ontvangen vergoeding van het Rijk ultimo 2021 is gebaseerd op de juiste aantallen over 2020 en 2021.
Nog te ontvangen bedragen
Op de post nog te ontvangen bedragen staan de opbrengsten die we in 2021 als baten hebben opgenomen in de exploitatie, maar die we nog niet hebben ontvangen. De nog te ontvangen bedragen hebben we verdeeld over de diverse overheden. In de bovenstaande tabel worden de nog te ontvangen bedragen van de EU, het Rijk en overige Nederlandse overheden nader uitgesplitst. Nog te ontvangen bedragen van andere instellingen worden onder overige vorderingen verantwoord.
Overige overlopende activa
Onder de overige overlopende activa vallen de bedragen die we vooruit hebben betaald. Dat zijn betalingen die we in 2021 hebben gedaan die betrekking hebben op de jaarschijf 2022 en verder. In deze categorie valt ook voorfinanciering voor investeringsprojecten waarvan de prestatie nog niet in 2021 is geleverd (bijna 6 miljoen euro ). Daarnaast betreft het voornamelijk licentiekosten, huurkosten en voorschot afvalverwerking.
Toelichting onzekerheid eigen bijdrage Wmo
Aan mensen die een maatwerk voorziening ontvangen in het kader van de Wmo, wordt een eigen bijdrage opgelegd. De wetgeving heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatievoorziening van het CAK naar ons is beperkt. Hierdoor kunnen wij niet altijd de juistheid en volledigheid op persoonsniveau en op totaal niveau van de eigen bijdragen vaststellen. In de kadernota rechtmatigheid 2018 van de commissie BBV geeft de commissie aan dat de wetgever in feite bepaald heeft dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdrage geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat de gemeente geen zekerheid omtrent de omvang en de hoogte van de eigen bijdrage kan krijgen. In de jaarrekening is dus sprake van een onzekerheid ten aanzien van deze eigen bijdrage, ook al ligt de oorzaak hiervan niet bij ons.