Bij de uitvoering van onze taken worden we geconfronteerd met risico’s en ontwikkelingen die financiële gevolgen kunnen hebben voor de gemeente. De paragraaf weerstandsvermogen geeft aan hoe robuust de gemeente is door de risico’s van de gemeente af te zetten tegen de mogelijkheden om de risico’s op te kunnen vangen.
Voor de beoordeling van het weerstandsvermogen kijken we naar de verhouding tussen risico’s en beschikbaar weerstandsvermogen, naar de omvang van de reserves (Algemene reserve/ reserve grondzaken) en naar de ontwikkeling van de financiële kengetallen. We doen dit voor een periode van vier jaren (dynamisch weerstandsvermogen).
Op basis van de huidige inschattingen verbetert het weerstandsvermogen licht ten opzichte van de begroting 2022. De ratio ligt de komende jaren (2022 128%) ruim boven de 100% en ook de verhouding reserves ten opzichte van het benodigd weerstandsvermogen (risico) (2022 61%) ligt boven de streefwaarde van 50%.
Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de risico’s van de nieuwe gebiedsontwikkelingen (Stadshavens en Suikerzijde) kunnen worden opgevangen binnen de grondexploitaties en de beschikbare budgetten voor de gebiedsontwikkelingen. Dit uitgangspunt geldt ook voor het risico bij de grondexploitatie Meerstad, met uitzondering van het risico bij Meerstad-Noord.
Het weerstandsvermogen is gebaseerd op een groot aantal inschattingen bij het bepalen van het benodigd en beschikbaar weerstandsvermogen. Voor een objectieve beoordeling van de financiële situatie van de gemeente kijken we ook naar financiële kengetallen. De kengetallen netto schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen) en de solvabiliteit zijn gebaseerd op de omvang van de schulden en het eigen vermogen. De netto schuldquote in de rekening 2021 is 104% en de solvabiliteit 2021 is 8%. Met name voor de solvabiliteit scoort Groningen erg laag. De solvabiliteit van 8% zit in de meest risicovolle categorie en onder onze eigen streefwaarden en ruim onder het landelijk gemiddelde. De netto schuldquote in de rekening 2021 is 104% en de solvabiliteit 2021 is 8%. Met name voor de solvabiliteit scoort Groningen erg laag. We zitten hiermee onder onze eigen streefwaarden en ruim onder het landelijk gemiddelde. De in de kadernota opgenomen streefwaarde voor de solvabiliteit is 20%. Daarbij hebben we geconstateerd dat deze streefwaarde niet op korte termijn gerealiseerd kan worden. Daarom hanteren we voor de korte termijn een streefwaarde van 10%. In de begroting 2022 zitten we op 8%. Om de streefwaarde van 10% te realiseren is al een aanvulling van het eigen vermogen van ruim 45 miljoen euro nodig. En ook met een ratio van 10% zitten we nog ver onder de meeste andere gemeenten. De gemiddelde solvabiliteit van Nederlandse gemeenten is 34%. Om de streefwaarde voor de langere termijn te realiseren is een aanvulling van de reserves van ruim 250 miljoen euro nodig.
Voor 2022 en verder zien we grote nieuwe investeringen op ons af komen voor onder andere de energietransitie, nieuwe gebiedsontwikkelingen en de vervanging va maatschappelijk vastgoed. Dat betekent een toename van de risico’s op verschillende fronten en een grote toename van nieuw aan te trekken leningen. Door de toename van leningen zal de solvabiliteit dalen. Dit maakt het noodzakelijk om de totale financiële positie goed te blijven monitoren.