| EMU SALDO | T-1 | T Volgens begroting 2022 | T+1 |
---|---|---|---|---|
1. | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | 43 | 192 | 6.381 |
2. | -/- Mutatie (im)materiële vaste activa | 27.889 | 68.119 | 52.224 |
3. | + Mutatie voorzieningen | 246 | -3.890 | -2.570 |
4. | -/- Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -12.907 | 3.374 | 15.905 |
5. | -/- Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | -14.693 | -75.191 | -64.318 |
Toelichting
Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel. De EMU-systematiek werkt op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Zo tellen investeringen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, daarbij wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Investeringen in een jaar tellen echter wel volledig mee in het EMU-saldo. Een ander verschil heeft betrekking op mutaties van reserves en voorzieningen. Die tellen wel mee in het stelsel van baten en lasten, maar niet voor het EMU-saldo. Bij een positief rekeningsaldo kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.
Het EMU-saldo van de gemeente Groningen kwam voor 2021 uit op 14,7 miljoen euro negatief. Dit betekent dat in EMU-termen de uitgaven 14,7 miljoen euro hoger lagen dan de inkomsten. Dit kwam vooral door de toename van de materiële vaste activa met 27,9 miljoen euro. Daar stonden een klein positief exploitatiesaldo (vóór toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves), de afname van de voorraden met 12,9 miljoen euro (met name veroorzaakt door de positieve kasstroom uit grondexploitaties) en de stijging van de voorzieningen met 0,2 miljoen tegenover.