In deze jaarrekening beperken wij ons tot de openstaande opgaven voor 2021, aangevuld met hervormingen en taakstellingen die nog niet structureel zijn ingevuld. Wij maken daarbij onderscheid in hervormingen organisatie en hervormingen begroting 2019, 2020 en 2021. Het nadeel op de hervormingen wordt gecompenseerd door het totale rekeningresultaat over 2021.
Afwijkingen | Opgaven | Realisatie | Afwijking | Prognose | Afwijking t.o.v. VGR2 |
---|---|---|---|---|---|
Bezuinigingen organisatie | 7.160 | 7.080 | -80 | 0 | -80 |
Hervormingen begroting 2019 | 480 | 320 | -160 | -160 | 0 |
Hervormingen begroting 2020 | 30.439 | 25.909 | -4.530 | -4.003 | -527 |
Hervormingen begroting 2021 | 13.049 | 13.049 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval intensivering weglek tarieven | 0 | 1.231 | 1.231 | 1.231 | 0 |
Totaal | 51.128 | 47.589 | -3.539 | -2.932 | -607 |
Bezuinigingen op de organisatie (nadeel 80 duizend euro)
Voor de bezuinigingsmaatregelen op de organisatie bedraagt het nadeel 80 duizend euro.
In de begroting is een structurele taakstelling ter hoogte van 180 duizend euro opgenomen voor verwachte efficiencyvoordelen als gevolg van hervormingen in de publieke dienstverlening. De taakstelling blijkt in ieder geval voor 2022 niet te realiseren. We onderzoeken de mogelijkheden om de taakstelling vanaf 2023 wel te realiseren. Van het totaalbedrag komt 80 duizend euro uit de begroting 2018 en daarvoor.
De forse krimpopgave van het Shared Service Center is in 2021 gerealiseerd, ook door incidentele meevallers.
Hervormingen begroting 2019 (nadeel 160 duizend euro)
In de begroting 2020 is een aantal hervormingsmaatregelen vastgesteld die dit jaar niet volledig zijn gerealiseerd. Het gaat hier om de onderstaande maatregelen.
Hervormingen begroting 2019 | Resultaat | Prognose | Afwijking t.o.v. VGR2 |
---|---|---|---|
Verhoging dekkingsgraad tarieven | -80 | -80 | 0 |
Drafbaan | -80 | -80 | 0 |
Totaal | -160 | -160 | 0 |
Verhoging dekkingsgraad tarieven
In de begroting 2019 is een bedrag van 400 duizend opgevoerd voor de maatregel verhogen dekkingsgraad tarieven. In 2021 hebben wij daarvan 300 duizend euro incidenteel en 20 duizend euro structureel gerealiseerd. Het resterende incidentele nadeel bedraagt daarmee 80 duizend euro.
Drafbaan
In de begroting 2019 hebben wij aangegeven niet extra te investeren in de drafbaan. In verband daarmee is per 2021 een hervorming vastgesteld van structureel 80 duizend euro. De doorontwikkeling van het gebied is nog niet volledig afgerond. Daardoor is in 2021 deze taakstelling niet gerealiseerd.
Hervormingen begroting 2020 (nadeel 4,53 miljoen euro)
In de begroting 2020 is een aantal hervormingsmaatregelen vastgesteld die dit jaar niet volledig zijn gerealiseerd. het gaat hier om de onderstaande maatregelen.
Hervormingen begroting 2020 | Resultaat | Prognose | Afwijking t.o.v. VGR2 |
---|---|---|---|
Evenementen tarieven (nr.26) | -106 | -106 | 0 |
Publieke dienstverlening (nr. 46) | -100 | -100 | 0 |
Verkiezingen (nr. 47) | -50 | 0 | -50 |
Samenwerkingen, regelingen (nr.48) | -600 | -600 | 0 |
Subsidies van overheden (nr.51) | -1.250 | -1.250 | 0 |
Beleidsharmonisatie (nr.52) | -400 | -400 | 0 |
Organisatorische inrichting (nr.53) | -2.250 | -2.250 | 0 |
Leniger/flexibeler begroten (nr.56) | -2.400 | -2.400 | 0 |
CNNN (nr.61) | 604 | 1.001 | -397 |
Hardware ICT-middelen | -80 | 0 | -80 |
Frictiebudget hervormingen (nr.58) | 2.102 | 2.102 | 0 |
Totaal | -4.530 | -4.003 | -527 |
Evenementen tarieven
We gaan meer opbrengsten uit evenementen genereren. In de begroting 2020 hebben wij aangegeven dit onder meer te willen realiseren door de huuropbrengsten van grote evenementen op de drafbaan. Van de geplande 215 duizend euro wordt dit jaar 106 duizend euro niet gerealiseerd. Dit heeft te maken dat de plannen voor de doorontwikkeling in 2021 nog niet voldoende waren afgerond.
Publieke dienstverlening
In de begroting is een structurele taakstelling ter hoogte van 180 duizend euro opgenomen voor verwachte efficiencyvoordelen als gevolg van hervormingen in de publieke dienstverlening. De taakstelling blijkt in ieder geval voor 2022 niet te realiseren. We onderzoeken de mogelijkheden om de taakstelling vanaf 2023 wel te realiseren. Van het totaalbedrag komt 100 duizend euro uit de begroting 2020.
Verkiezingen
De kosten van de Tweede Kamerverkiezingen waren hoger dan geraamd. Bovendien zijn voor het organiseren van de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 in 2021 al voorbereidingskosten gemaakt. Hierdoor is de beoogde bezuiniging niet gerealiseerd.
Samenwerkingen, regelingen
Over 2021 moest nog 600 duizend euro worden ingevuld. Deze maatregel is in 2021 niet gerealiseerd. Vanwege de financiële positie van de veiligheidsregio en het moeilijk realiseren van bezuinigingen op samenwerkingen als één van deelnemers van een gemeenschappelijke regeling is deze taakstelling in de begroting 2022 via de intensiveringsmiddelen structureel gecompenseerd (onderdeel opgave van niet halen bezuinigingen).
Subsidie van overheden
Voor innovatieve doelen en ambities is op veel thema’s EU geld beschikbaar. Op dit moment hebben we onze inzet op het daadwerkelijk schrijven van Europese projecten ad hoc geregeld via de capaciteit van verschillende programma’s. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een woondeal met de rijksoverheid gesloten. Zo komen Groningse projecten in aanmerking voor een bijdrage uit een speciaal fonds. Door middel van deze maatregel willen we een team vormen om gestructureerd subsidies binnen te halen en te verantwoorden. Het betreft 1 miljoen euro incidenteel in de jaren 2020 t/m 2023 en 250 duizend euro structureel in 2021 oplopend tot 500 duizend euro structureel van 2022. Deze bezuiniging is tot nu toe niet gerealiseerd en leidt daarom voor 2021 tot een nadeel van 1,25 miljoen euro. Voor een bedrag van 500 duizend euro is deze taakstelling in de begroting 2022 via de intensiveringsmiddelen structureel gecompenseerd (onderdeel opgave van niet halen bezuinigingen).
Beleidsharmonisatie
Harmoniseren van beleid binnen de gemeente Groningen door de herindeling moet vanaf 2021 leiden tot een besparing van 500 duizend euro. Op dit moment is alle beleid geharmoniseerd (deadline wet Ahri was 1 januari 2021) en dat heeft geleid tot een besparing van 100 duizend euro. Daarmee resteert een niet te realiseren taakstelling van 400 duizend euro. Deze resterende taakstelling is in de begroting 2022 via de intensiveringsmiddelen structureel gecompenseerd (onderdeel opgave van niet halen bezuinigingen).
Organisatorische inrichting
Per 2021 is hiervoor een taakstelling opgevoerd, oplopend naar 3 miljoen euro in 2023. Voor 2021 is het te bezuinigingen bedrag bepaald op 2,25 miljoen euro. Voor het invullen hiervan wordt een aantal maatregelen verder geïnventariseerd en worden uitgewerkt. Dit heeft echter nog niet geleid tot een besparing in 2021.
Leniger/flexibeler begroten
Voor het nadeel op leniger en flexibeler begroten staan voordelen tegenover bij het gemeentefonds (onderuitputting BTW-compensatiefonds) en de OZB. In de begroting 2021 zijn deze voordelen structureel voor deze maatregel ingezet. Daarmee resteert per 2021 nog een in te vullen taakstelling van 2,4 miljoen euro. Concrete invulling is op dit moment nog niet aan de orde.
CNNN
Dit betreft een incidentele maatregel die in 2020 niet is gerealiseerd. In 2021 is een opbrengst geboekt van 1 miljoen euro door de verkoop van GronetII aan het Community Network Noord Nederland (CNNN). Dat leidt dit jaar tot een incidenteel voordeel. Daar staat een nadeel tegenover van 397 duizend euro omdat de verkoop leidt tot afboeking van de nog aanwezige boekwaarde.
Hardwaremiddelen ICT
Er is een stijging in de uitgifte van ICT middelen waarneembaar (onder andere IPads en laptops). Dit past binnen de visie om de medewerkers te voorzien van moderne ICT voorzieningen. Een efficiëntere inzet van de ICT middelen zou evenwel moeten leiden tot lagere lasten. Deze beoogde besparing ad 80 duizend euro is niet gerealiseerd door het toenemen van thuiswerken en locatie-onafhankelijk werken.
Frictiebudget hervormingen
In de begroting was voor 2021 is een frictiebudget bezuinigingen beschikbaar gesteld van 2,102 miljoen euro. Deze kan vrijvallen ter dekking van de nadelen op de hervormingen.
Hervormingen begroting 2021
De maatregelen uit de begroting 2021 zijn gerealiseerd.
Vrijval intensiveringsmiddelen weglekeffect hervormingen op tarieven (voordeel 1,231 miljoen euro)
In de begroting is een budget opgenomen voor weglekeffecten op tarieven in verband met hervormingen. Ter dekking van de nadelen op de hervormingen voegen we de incidentele vrijval op dit weglekbudget toe van 1,231 miljoen euro.
Programmaverantwoording
Het verwachte nadeel op de hervormingen komt bij de volgende programma’s tot uitdrukking.
Programma | Resultaat | Prognose | Afwijking t.o.v. VGR2 |
---|---|---|---|
05. Sport en bewegen | -186 | -186 | 0 |
11. Dienstverlening | -230 | -100 | -130 |
12. College, raad en gebiedsgericht werken | -2.963 | -2.566 | -397 |
14. Overhead en ondersteuning organisatie | -160 | -80 | -80 |
Totaal | -3.539 | -2.932 | -607 |
Knelpunten/opgaven begroting 2022
Een aantal structurele hervormingen is niet realiseerbaar. In de begroting 2022 zijn hiervoor aanvullende middelen beschikbaar gesteld.
Knelpunten/opgaven begroting 2022 (Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Bezuiniging wettelijke taken GGD | 300 | 0 | 0 | 0 |
Meerschap Paterswolde | 75 | 75 | 75 | 75 |
Beleidsharmonisatie | 400 | 400 | 400 | 400 |
Herstructurering medezeggenschap | 245 | 245 | 245 | 245 |
Statushouders | 30 | 30 | 30 | 30 |
Samenwerkingen, regelingen | 600 | 600 | 600 | 600 |
Subsidies van overheden | 500 | 500 | 500 | 500 |
Verhoging dekkingsgraad tarieven | 380 | 380 | 380 | 380 |
Publieke dienstverlening | 180 | 0 | 0 | 0 |
Taakstelling evenementen | 49 | 49 | 49 | 49 |
Totaal | 2.759 | 2.279 | 2.279 | 2.279 |