Deelprogramma | Actuele begroting lasten | Rekening lasten | Overschrijding | Soort overschrijding * | Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > 500 duizend euro |
---|---|---|---|---|---|
07.2 Openbaar vervoer | -957 | 978 | -1.935 | 3 | Voor 1,6 miljoen betreft dit een taakstelling binnen SIF. Realisatie van deze taakstelling vindt binnen andere deelprogramma's plaats. Eveneens is er een tekort van 300 duizend euro met betrekking tot de plankosten voor het SIF-project Spoorzone. Dekking hiervoor zit in het plankostenbudget op deelprogramma 8.1. |
07.3 Auto | 499 | 832 | -333 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
07.5 Verkeersveiligheid | 94 | 180 | -86 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
08.1 Gezinnen | 1.782 | 3.734 | -1.952 | 3 | Ten behoeven van het project Stadshavens zijn plannen gemaakt, de kosten hiervoor (1,575 miljoen euro) zijn gedekt vanuit de reserve Eemskanaalzone. Daarnaast zijn door de ontwikkeling van het muziekcentrum de Nieuwe Poort en de herontwikkelingsopgave van sportcentrum en recreatiegebied Kardinge plankosten gemaakt. In de begroting 2021 zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld vanuit het SIF-plankostenbudget. Hierdoor konden de gemaakte plankosten in 2021 voor het project Oosterhamrikzone niet geheel uit het SIF-plankostenbudget worden gedekt. Dit leidt in dit deelprogramma tot hogere lasten van 215 duizend euro. Tenslotte is voor het project Skaeve Huese een subsidie ontvangen en ingezet die niet was begroot (220 duizend euro). |
08.2 Jongerenhuisvesting | 765 | 985 | -220 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
09.1 Onderhoud en beheer openbare ruimte | 74.836 | 91.615 | -16.779 | 6 | Uit onderzoek is gebleken dat we de bijdrage vanuit riolering aan de algemene middelen te hoog hebben geraamd. Dit resultaat is ontstaan omdat we vanaf 2008 - ten onrechte - de BTW op investeringen riolering als bezit hebben toegevoegd aan onze balans. |
09.2 Afvalinzameling en -verwerking | 27.468 | 31.031 | -3.563 | 3 | De hogere lasten betreft voor 1,3 miljoen euro de afvalstoffenheffing en bestaat uit diverse onderdelen. Daarnaast zijn er hogere lasten en baten van ca. 2,1 miljoen euro ontstaan door de niet-begrote Nedvang-vergoeding voor kunststof. Deze vergoeding is ontvangen door de gemeente Groningen en vervolgens doorbetaald aan de afvalverwerker. Per saldo is dit een neutraal effect. |
09.3 Leefkwaliteit | 12.110 | 12.315 | -205 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
10.4 Fysieke veiligheid | 20.522 | 20.579 | -57 | n.v.t.< 500 duizend euro | |
11.1 Publieke dienstverlening | 14.559 | 14.792 | -233 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
11.2 Communicatie met de burger | 116 | 145 | -29 | n.v.t. < 500 duizend euro | |
12.1 College en Raad | 8.354 | 14.227 | -5.872 | 6 | De begrotingsoverschrijding van 5,9 miljoen bestaat voor 4,2 miljoen euro uit suppletie BTW-aangifte, welke pas na het verantwoordingsjaar bekend is geworden. Voor het overige deel (1,6 miljoen euro) bestaat de overschrijding uit diverse plussen en minnen, welke tijdens het verantwoordingsjaar bekend waren (hervormingen -2,7 miljoen euro, overig +1,1 miljoen euro). |
13.1 Algemene inkomsten en post onvoorzien | 13.117 | 13.237 | -120 | n.v.t. < 500 duizend euro |
*Indeling begrotingsoverschrijdingen (BBV kadernota rechtmatigheid):
3. Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.
6. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.