Risico's
Programma | 01. Werk en Inkomen Financiering uitvoering wet BUIG | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Financiering uitvoering wet BUIG | |||||
Omschrijving | In het financieel perspectief begroting 2022 is met onderstaande tekorten rekening gehouden. Dit wijkt positief af ten opzichte van het huidige perspectief. | |||||
BUIG | ||||||
Financieel perspectief | -13.600 | -13.330 | -12.770 | -12.230 | ||
Verbetering | -5.160 | -8.930 | -8.640 | -8.260 | ||
De verbetering van het perspectief wordt veroorzaakt door een stijging van het budgetaandeel in 2022 ten opzichte van 2021. Analyse heeft uitgewezen dat er een kans is dat de toename van het budgetaandeel deels incidenteel is. Dit hangt samen met een tijdelijke toename van het aantal WW uitkeringen als gevolg van de coronapandemie. Dit is één van de kenmerken waarmee in het model wordt gerekend. Om die reden zijn we bij de berekening van het budget vanaf 2023 uitgegaan van het gemiddelde aandeel over 2021 en 2022. We hebben de volgende uitgangspunten bij deze berekening gehanteerd: | ||||||
1. Het Rijk stelt in de gehele periode macro voldoende budget beschikbaar; | ||||||
2. Het uitgavenaandeel neemt in 2022 licht af als gevolg van de relatief gunstige ontwikkeling van de bijstand vanaf de tweede helft van 2020. Vanaf 2023 hanteren we een stabiel uitgavenaandeel; | ||||||
3. In de periode 2022-2025 wordt het werk- en ontwikkelprogramma uitgevoerd en dat leidt tot een opbrengst van 2,2 miljoen euro structureel vanaf 2025. | ||||||
We hebben twee risico’s een geïnventariseerd: | ||||||
1. De uitvoering van het werk- en ontwikkelprogramma leidt niet tot een verlaging van de uitgaven; | ||||||
2. Het aandeel in de macro-uitgaven 2022 ten opzichte van het uitgavenaandeel 2021 neemt niet af. | ||||||
Wanneer beide risico’s zich voordoen, verslechtert het financieel perspectief in 2022 en 2023 met 3,1 miljoen euro, oplopend naar 3,7 in 2024 en 4,3 miljoen euro in 2024. Het risico valt hoger uit ten opzichte van de begroting 2022 doordat er geen recht meer is op een bijdrage vanuit de vangnetregeling. | ||||||
Risicobedrag 2022 | 3,1 miljoen euro | |||||
Kans 2022 | 25% | |||||
Risicobedrag 2023 | 3,1 miljoen euro | |||||
Kans 2023 | 25% | |||||
Risicobedrag 2024 | 3,7 miljoen euro | |||||
Kans 2024 | 25% | |||||
Risicobedrag 2025 | 4,3 miljoen euro | |||||
Kans 2025 | 25% | |||||
Structureel/Incidenteel | Structureel | |||||
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 | |||||
Actie | Optimaliseren van de sturing op uitvoering van het werkprogramma |
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken / grondexploitaties) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 02. Economie en werkgelegenheid / 08. Wonen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadere toelichting | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Risicobedrag 2022 | 57,8 miljoen euro | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kans 2022 | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Risicobedrag 2023 | 56,8 miljoen euro | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kans 2023 | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Risicobedrag 2024 | 60,4 miljoen euro | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kans 2024 | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Risicobedrag 2025 | 59,6 miljoen euro | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kans 2025 | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Structureel/Incidenteel | Incidenteel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1e signaleringsmoment | 2004 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Sociaal domein |
---|---|
Programma | 04. Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | Met de decentralisatie in 2015 hebben gemeenten een grote verantwoordelijkheden gekregen. Het Rijk De bijbehorende budgetten die over zijn gegaan naar gemeenten schieten echter tekort. De zorgkosten budgetten staan onder druk en daarom zijn op begroting- en rekeningbasis tekorten vaak aangevuld. |
Risicobedrag 2022 | 13,3 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 15,7 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 16,8 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 17,5 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1 maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, uitvoering en geld. Ter beheersing van deze problematiek streven wij er naar om door transformatie minder in te hoeven zetten op zwaardere zorg door te investeren in preventie aan de voorkant, de ontwikkeling van (basis) voorzieningen dichtbij, door burgerkracht en door stimuleren van zelf- en samenredzaamheid. Deze op transformatie gerichte beweging is onder meer in gang gezet door een gerichte opdrachtverlening aan Stichting WIJ Groningen, door het in werking stellen van het Gebieds Ondersteunend Netwerk (GON) en een verdere decentralisering van Beschermd Wonen. Meer recent ingezette ontwikkelingen zijn onder andere de aanpak voor multi probleemgezinnen waar spraken is van stapeling van door gemeente verstrekte voorzieningen én de inzet op Ondersteuner Jeugd en Gezin. |
Naam risico | Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen |
---|---|
Programma | 04. Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | De gemeente Groningen fungeert als opdracht- en subsidiegever voor de opvang en begeleiding van vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf. De doelgroep werd gehuisvest in het voormalig formule 1 hotel. Deze huisvesting is echter niet langer beschikbaar omdat het pand niet meer aan de brandveiligheidseisen voldoet. We hebben de opdrachtnemer van de LVV, stichting Inlia Groningen, toestemming gegeven tot het huren van tijdelijke unitbouw voor deze doelgroep voor een periode van vijf jaar. De pilot van LVV eindigt echter op 31 december 2022. Het beleid van het Rijk inclusief de financiële bijdrage van het Rijk is na deze datum nog niet bekend. De LVV gemeenten en de VNG overleggen met het Ministerie van justitie en veiligheid over de besluitvorming na de pilotperiode. Bij het stopzetten van de pilot door het Rijk, staat de gemeente voor het risico vanaf 2023 inzake deze huisvesting. |
Risicobedrag 2022 | 0,39 miljoen euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 0,45 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 0,45 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 0,45 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Structureel/Incidenteel | structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2020 |
Actie | Overleg met het Rijk over het vervolg na de pilot. |
Naam risico | Specifieke uitkering stimulering Sport BTW (SPUK BTW) |
---|---|
Programma | 05. Sport en bewegen |
Omschrijving | Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Dit recht op aftrek is met ingang van 1 januari 2019 vervallen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten daarom jaarlijks een uitkering aanvragen ter compensatie van het btw-nadeel. |
Risicobedrag 2022 | 490 duizend euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 490 duizend euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 490 duizend euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 490 duizend euro |
Kans 2025 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen van de wijziging aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) en Zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer) |
---|---|
Programma | 05 Sport en bewegen, 06. Cultuur, 09 Kwaliteit van de Leefomgeving |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort/ Stadsschouwburg (SPOT) en Sport050 en bij de zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer). Een deel van de inkomsten van de directie SPOT is afhankelijk van de economische conjunctuur en andere externe factoren. Wij houden rekening met een bedrijfsrisico van 10% van de omzet van circa 9,6 miljoen euro voor SPOT. |
Risicobedrag 2022 | 2,940 miljoen euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 2,940 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 2,940 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 2,940 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Programma | 06. Cultuur |
Omschrijving | Forum Groninger is eind 2019 geopend. Voor de exploitatietekorten en aanloopkosten in de eerste 5 jaar (2020-2024) is een bedrag van 3,3 miljoen beschikbaar. Na de periode van 5 jaar verwachten we dat Forum Groningen goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. In 2020 is een bedrag van 590 duizend euro aan deze reserve onttrokken. 300 duizend euro voor de cofinanciering van de coronaondersteuning van het Filmfonds en 290 duizend euro voor het exploitatietekort over 2020. Voor 2021 heeft Forum Groningen een bedrag van 400 duizend euro als bijdrage uit deze reserve begroot. Eind 2021 resteert er dan nog een reserve van 2,3 miljoen. |
Risicobedrag 2022 | p.m. |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | - |
Kans 2025 | - |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Door middel van voortgangsgesprekken en rapportages wordt de realisatie van de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | 07. Verkeer |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. |
Risicobedrag 2022 | nul |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | nul |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | nul |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | nul |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | 07. Verkeer |
Omschrijving | Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. |
Risicobedrag 2022 | 4,30 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 3,92 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 4,10 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 4,29 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in de P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Tekort OV-Bureau Groningen Drenthe |
---|---|
Programma | 07. Verkeer |
Omschrijving | De gemeente Groningen neemt voor 21% risicodragend deel in het OV-Bureau Groningen Drenthe (zie ook de paragraaf Verbonden Partijen). De andere deelnemers, de provincies Groningen en Drenthe, dragen respectievelijk 44% en 35% van het risico. |
Risicobedrag 2022 | - |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2021 |
Actie | We volgen samen met het OV-Bureau de ontwikkelingen rondom de reizigersaantallen en de beschikbaarheidsvergoeding en wat dit betekent voor de financiële resultaten van het OV-Bureau. |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
---|---|
Programma | 08. Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
Huidig risicoprofiel WarmteStad Noordwest BV. | |
Risicobedrag 2022 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Bezwaarprocedures |
---|---|
Programma | 09. Kwaliteit leefomgeving |
Omschrijving | Woningcorporatie Wierden en Borgen (Ten Boer) heeft bezwaar ingediend tegen de aanslag rioolheffing 2014 en volgende jaren. Het bezwaar richt zich met name op de stellingname van Wierden en Borgen dat de gemeente ten onrechte bepaalde objecten niet aanslaat. Daarnaast richt het bezwaar zich tegen de onderbouwing van de door te berekenen kosten naar het aanslagbedrag. Alle gemeenten waar onroerend goed staat van Wierden en Borgen hebben een gelijksoortig bezwaar gekregen. De rechtbank heeft op 10 maart 2020 Wierden en Borgen in het gelijk gesteld. We zijn in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak. We hebben namelijk een nadere onderbouwing kunnen opstellen waaruit blijkt waarom bepaalde objecten niet zijn aangeslagen. Gesprekken met Wierden en Borgen hebben niet geleid tot een oplossing zodat we nu in het formele traject zitten. Een inschatting van de omvang van het risico is niet te maken. Het risico staat daarom op p.m. Op 28 april 2021 heeft het gerechtshof Arnhem Leeuwarden het hoger beroep van de gemeente Groningen gegrond verklaard. Woningcorporatie Wierden en Borgen heeft beroep ingesteld (cassatie) bij de Hoge Raad. Deze zaak is nog in behandeling bij de Hoge Raad. In augustus 2021 heeft de gemeente nog een conclusie van dupliek ingezonden. De Hoge Raad heeft op 29 april 2022 het beroep in cassatie ongegrond verklaard. De gemeente is op alle punten in het gelijk gesteld. |
Risicobedrag 2022 | p.m. |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | De Hoge Raad heeft op 29 april 2022 het beroep in cassatie ongegrond verklaard. De gemeente is op alle punten in het gelijk gesteld en daarmee is het risico vervallen. |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
---|---|
Programma | 09. Kwaliteit leefomgeving |
Omschrijving | In het convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en spoedlocaties’ is afgesproken dat in 2015 alle bodemverontreinigingen die een risico voor de mens vormen (humane spoedlocaties) gesaneerd of beheerst zijn. Daarnaast is afgesproken dat bodemverontreinigingen die onaanvaardbare risico’s bevatten voor het ecosysteem en/of bijdragen aan de verspreiding van de verontreiniging (de overige spoedlocaties), ook zoveel mogelijk gesaneerd of beheerst zijn in 2020.In de gemeente zijn vanaf 2018 alle spoedlocaties beheerst (saneringen/of monitoring loopt) of gesaneerd. Een aantal spoedlocaties waar de sanering nog loopt zijn niet in eigendom van de gemeente. Wanneer een derde om welke reden dan ook de verantwoordelijkheid van de sanering niet kan nakomen, is de gemeente als bevoegd gezag verplicht een lopende spoedsanering tot een goed einde te brengen. Tijdens de beoordeling of een mogelijk verontreinigde locatie een spoedlocatie is voor 2018, maar ook na de herindeling is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen. Bij een beperkt aantal locaties (met name benzine service stations) is de beoordeling gebaseerd op zeer beperkte info. Mocht hier wel iets aan de hand zijn dan is het mogelijk dat we als gemeente aanvullend risico-onderzoek en eventuele risico-maatregelen moeten treffen. In het gebied met zandgrond en waterwinning (Haren e.o.) zou er sneller sprake kunnen zijn van een risico door een bodemverontreiniging. Een actuele inschatting gaat uit van een risico van 900 duizend euro en een kans van 50%. Het gaat om een structureel risico. Los van de spoedlocaties kunnen zich nieuwe situaties aandienen waarbij sprake is van risico's (schadeclaims, saneringen, onrust omwonende en randvoorwaarden bodem). In het geval deze situaties zich aandienen moeten we middelen beschikbaar stellen voor aanvullend (risico) onderzoek, eventuele tijdelijke beheermaatregelen en op iets langere termijn voor een definitieve oplossing. De voormalige vuilstort Woltersum is hier een voorbeeld van (locatie is in 2021 gesaneerd). Voor het bepalen van het risico houden we rekening met kosten voor onderzoek en beheersmaatregelen. Uitgaande van drie gevallen per jaar schatten we het risico in op 500 duizend euro met een kans van 75%. Het gaat om een structureel risico. Tot slot is er een risico op onze apparaatskosten voor wettelijke taken voortkomend uit Wet bodembescherming/ Omgevingswet. Het Convenant Bodem en Ondergrond 2015-2020 is inmiddels afgelopen. Voor 2021 zijn afspraken gemaakt met het rijk. De decentrale uitkering die de gemeente Groningen ontvangt is 482 duizend euro. Dat is lager dan de benodigde 700 duizend euro. De verwachting is niet dat dit bedrag door het Rijk nog wordt aangevuld. De rijksbijdrage in 2022 en verder is gelijk aan 2021. Daarom nemen we voorzichtigheidshalve voor 2022 en verder een structureel risico van 218 duizend euro (het verschil tussen de benodigde 700 duizend euro en reeds toegezegde 482 duizend euro) op met een kans van 75%. Zodra er een wijziging plaatsvindt in de rijksbijdrage kan dit deel van het risico worden aangepast. |
Risicobedrag 2022 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2022 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2023 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2023 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2024 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2024 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2025 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2025 | Diverse kansen |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | relatief lage stand voorziening Afvalstoffenheffing |
---|---|
Programma | 09. Kwaliteit leefomgeving |
Omschrijving | Het saldo van de voorziening afvalstoffenheffing is per 31/12/2021 450 duizend euro. We hebben daardoor weer middelen in de voorziening afvalstoffenheffing om eventuele negatieve afwijkingen in de bedrijfsvoering 2022 op te kunnen vangen. Gezien de financiële omvang van de afvalstoffenheffing van 37 miljoen euro is een afwijking van circa 750 duizend euro reëel (2%). Resteert een risico voor 2022 van 300 duizend euro. |
Risicobedrag 2022 | 300 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | - |
Kans 2023 | - |
Risicobedrag 2024 | - |
Kans 2024 | - |
Risicobedrag 2025 | - |
Kans 2025 | - |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2021 |
Actie | We sturen strak op de uitgaven |
Actie |
Naam risico | Verhoging bijdrage veiligheidsregio |
---|---|
Programma | 10. Veiligheid |
Omschrijving | Omdat de reserve van de veiligheidsregio nul is en de VRG scherp begroot vanwege de financiële positie van de deelnemende gemeenten nemen we een risico op voor een verhoogde bijdrage aan de veiligheidsregio gedurende het jaar. Totale bijdragen gemeenten is 46,5 miljoen euro. Een afwijking van 2% is realistisch (930 duizend euro). Ons aandeel is 46% dus 425 duizend euro. Kans op voordoen is 50% omdat de VRG al scherp begroot vanwege de financiële positie van de gemeenten. |
Risicobedrag 2022 | 425 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 425 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 425 duizend euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 425 duizend euro |
Kans 2025 | 50% |
Structureel/Incidenteel | structureel |
1e signaleringsmoment | rekening 2021 |
Actie |
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Programma | 13. Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. Voor 2020 en 2021 is besloten om de ontwikkeling van het accres te bevriezen op de stand van de voorjaarsnota 2020 van het Rijk. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de decembercirculaire 2021. De omvang van het gemeentefonds bedraagt in 2021 ruim 35 miljard euro. Het gemeentefonds is hierdoor de vierde grootste uitgavenpost op de rijksbegroting. |
De omvang van het BTW-compensatiefonds (BCF) is aan een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. Het ministerie van BZK heeft in overleg met de VNG het standpunt ingenomen dat gemeenten zelf reëel dienen in te schatten welke verwachte ruimte onder het BCF plafond als verwachte bate kan worden opgenomen in de meerjarenraming. | |
Risicobedrag 2022 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 30,9 miljoen euro (naar boven of naar beneden). |
Kans 2022 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Risicobedrag 2023 | Zie 2022 |
Kans 2023 | Zie 2022 |
Risicobedrag 2024 | Zie 2022 |
Kans 2024 | Zie 2022 |
Risicobedrag 2025 | Zie 2022 |
Kans 2025 | Zie 2022 |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma | 13. Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. Bij het bepalen van deze rentevisie baseren wij ons onder andere op de informatie van een onafhankelijk bureau dat van dag tot dag marktinformatie en prognoses met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt verzamelt. In onze rentevisie, die wij publiceren in de paragraaf Financiering in de begroting, kijken wij ongeveer een jaar vooruit. |
Risicobedrag 2022 | p.m. |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. In de voortgangsrapportages nemen wij verwachte voor- en nadelen op die het gevolg zijn van tussentijdse ontwikkelingen. |
Naam risico | Verzekeringen |
---|---|
Programma | 14. Overhead en ondersteuning organisatie |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, computer en motorrijtuigen (Casco deel).
|
p.m. | |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | p.m. |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | p.m. |
Risicobedrag 2024 | |
Kans 2024 | p.m. |
Risicobedrag 2025 | |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | Begroting 2021 |
1e signaleringsmoment | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |
Actie |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle |
Omschrijving | Bij voorgaande en de huidige begroting zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel en nog te realiseren bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een incidenteel risico van 4,5 miljoen euro in 2022, oplopend naar 5,6 miljoen euro in 2023 en vervolgens aflopend naar 4,9 miljoen euro in 2025 en een structureel risico van 1,6 miljoen euro in 2022 oplopend tot 3,6 miljoen euro in 2025. Bij het bepalen van het risico is per maatregel rekening gehouden met de kans van optreden. Voor de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen wordt de uitkomst daarom volledig (=100%) meegenomen. |
Risicobedrag 2022 | 4,5 miljoen euro incidenteel |
1,6 miljoen euro structureel | |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 5,6 miljoen euro incidenteel |
4,0 miljoen euro structureel | |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 5,4 miljoen euro incidenteel |
3,6 miljoen euro structureel | |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 4,9 miljoen euro incidenteel |
3,6 miljoen euro structureel | |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel / Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen |
Naam risico | Effecten coronavirus |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Toelichting | De corona pandemie had een behoorlijke impact op de gemeentelijke financiën in 2020 en 2021. Wat het effect is op het jaar 2022 is op het moment van het opstellen van dit risico lastig aan te geven. In het Centraal Economisch Plan van maart 2022 van het CPB staat over de inflatie: de extra stijging van de energieprijzen komt boven op een toch al forse inflatie, mede als gevolg van de economische schokken van de coronapandemie. In de kernpunten van de economische ontwikkelingen 2022 en 2023 van het CEP staat ten aanzien van corona: |
Sport | We houden rekening met een risico dat de verhuurinkomsten van de sportaccommodaties teruglopen. Dit heeft betrekking op onder andere de verhuur aan sportverenigingen (door minder leden), verhuur aan scholen en overige verhuurinkomsten. Daarnaast houden we rekening met een verlaging van les- en cursusgelden en entreegelden bij de zwembaden en de ijsbaan. Het totale risico voor de inkomsten hebben we berekend op 2,8 miljoen euro. Voor een deel rekenen we op compensatie van het Rijk (2,1 miljoen). Daarmee komt het risico voor de gemeente op 0,7 miljoen euro. |
Cultuur | In het geval de 1,5 meter maatregelen in 2022 (weer) van kracht blijven zijn alle cultuur evenementen verliesgevend. Dit leidt tot lagere inkomsten terwijl de kosten wel gemaakt worden of toenemen. Voor het bepalen van het risico houden we rekening met minder inkomsten van 1,5 miljoen euro. We verwachten dat we voor een deel gecompenseerd worden voor dit tekort. We houden daarom rekening met een risico van 750 duizend euro. |
Inkomsten | Als gevolg van de corona crisis lopen we een risico dat de gemeentelijke inkomsten zullen achterblijven ten opzichte van de begroting. In totaal afgerond 200 duizend euro. Het betreft leges vergunningaanvragen evenementen (80 duizend euro, helft jaarbedrag) en verhuurinkomsten evenemententerrein Stadspark (120 duizend euro, helft jaarinkomsten). |
Risicobedrag 2021 | 1,650 miljoen euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2024 | |
Kans 2021 | |
Structureel/Incidenteel | incidenteel |
1e signaleringsmoment | rekening 2019 |
Actie |
Naam risico | Effecten oorlog Oekraïne |
---|---|
Programma | alle |
Omschrijving | De oorlog in de Oekraïne en de sancties zullen leiden tot wat Minister van Financiën Kaag |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | pm |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | pm |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Fiscale risico's |
---|---|
Programma | Alle |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting (VPB). |
Boekenonderzoek. | |
Risicobedrag 2022 | p.m. |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Divers |
Actie |
Naam risico | Opgaven Vastgoedbedrijf |
---|---|
Programma | Diverse |
Omschrijving | Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Groningen heeft een gemiddelde leeftijd van meer dan 40 jaren. De leeftijd van de vastgoedvoorraad brengt voor de toekomst forse vernieuwing- en moderniseringsopgaven met zich mee. Dit vraagt heldere koersbepaling op programmaniveau. Van een aantal programma’s is de koers al bepaald, dan wel wordt dit voorbereid. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs is hiervan een voorbeeld en het Integraal Accommodatieplan Bewegingsonderwijs en Binnensport wordt voorbereid. Andere plannen waaraan wordt gewerkt zijn bijvoorbeeld het Accommodatieplan (DMO) en een Strategische huisvestingsvisie (SSC/FSH). De projectmatige uitvoering van nieuw- en verbouw is belegd bij het Vastgoedbedrijf. |
Risicobedrag 2022 | p.m. |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Verstrekte leningen en garanties |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | Algemeen |
Lening Stichting Ebbingehof | |
Risicobedrag 2022 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 2,4 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 2,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | rekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |