Een leefbare gemeente met groei is alleen mogelijk wanneer meer mensen kiezen voor ruimte-efficiënte en duurzame alternatieven zoals het openbaar vervoer. Daarom zetten we in op een samenhangend openbaar vervoersysteem dat zowel landelijk, regionaal als binnen de gemeente zelf hoogwaardige verbindingen biedt met uitstekende last en first mile oplossingen van en naar de in- en uitstaphaltes zoals op de hubs.
We willen dat:
- Het openbaar vervoer bijdraagt aan een leefbare, bereikbare en CO 2 -neutrale gemeente;
- Alle wijken, dorpen en belangrijke functies bereikbaar zijn met het openbaar vervoer;
- De economische kerngebieden van Groningen (inter-)nationaal en regionaal bereikbaar zijn met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer;
Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Effect indicator(en) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|---|
Klanttevredenheidscijfer openbaar busvervoer | 7,75 | -** | 7,5 | -** |
CO2-uitstoot per reizigerskilometer (rkm) bus | 112 gr/rkm | 23,7 gr/rkm | 10,7 gr/rkm | |
% stiptheid openbaar vervoer* | 56% | 70% | ≥ 60% | 56% |
Aantal instappers treinstations in gemeente Groningen | - | - | + 2,5% t.o.v. 2019 | - |
* % bussen met maximaal 0 tot 3 minuten vertraging.
** Op 12 maart 2020 is het OV-Klantenbarometeronderzoek in verband met de coronacrisis stilgelegd. Dit was nodig voor de veiligheid van reizigers en enquêteurs. Bovendien mocht het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt.