Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.2 Fietsparkeren

Met goede fietsenstallingen willen wij de kwaliteit van onze openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen per fiets verbeteren. Met onze inpandige en ondergrondse fietsstallingen bieden we bezoekers van de binnenstad stallingen aan van hoge kwaliteit. Voor kort stallen kunnen zij hun fiets ook in fietsenrekken in de openbare ruimte kwijt.

Bij treinstations, P+R terreinen en belangrijke bushaltes bieden we voldoende en kwalitatief hoogwaardige stallingsmogelijkheden. Ook kunnen hier OV fietsen of andere vormen van deelmobiliteit worden gehuurd.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening
2019

Rekening
2020

Begroting

 2021

Rekening
2021

Aantal OV fietsverhuurlocaties bij stations en P+R terreinen

7

7

7

7

Stallingscapaciteit fietsenstallingen binnenstad

2.230

1.980

3.730

1.980

Stallingscapaciteit fietsenstallingen Hoofdstation

9.900

9.900

9.900

9.900

Stallingscapaciteit fietsenstalling station Groningen Europapark

700

700

700

700

Stallingscapaciteit fietsenstalling station Groningen Noord

272

272

512

272

Stallingscapaciteit fietsenstalling station Haren

436

436

436

436

Tevredenheidscijfer fietsenstallingen in Groningen

6,0

-*

7,1

7,8

* Vanwege de coronacrisis heeft de jaarlijkse fietsenquête niet plaatsgevonden.

Wat wilden we bereiken in 2021?

Om fietsers volop de mogelijkheid te bieden hun fiets in een daarvoor bestemde fietsparkeervoorziening te stallen, wilden wij inzetten op de aanleg van meer nieuwe fietsenstallingen. De fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis) met zo’n 1.500 plekken zou naar verwachting in 2021 de deuren openen. Daarmee worden mensen die op de fiets naar de binnenstad goed gefaciliteerd en zorgen we ervoor dat de openbare ruimte goed toegankelijk blijft voor voetgangers en mensen met een beperkte mobiliteit. Ook op andere plekken in de binnenstad, vooral rond Vismarkt en de kop van de Herestraat, zouden wij blijven zoeken naar extra stallingscapaciteit.

Naast het aanbieden van OV fietsen wilden wij ook andere vormen van deelmobiliteit toe kunnen staan op drukke OV-knooppunten. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat deelvoertuigen een aanvulling kunnen vormen op ons (traditionele) vervoerssysteem.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Realiseren van de fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis);
  • Verkennen van mogelijkheden voor grootschalige inpandige fietsenstallingen en tijdelijke fietsenstallingen voor de korte termijn op andere plekken in de binnenstad;
  • Planvorming voor de uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op de stations Groningen, Groningen Noord en Groningen Europapark;
  • Realiseren van extra fietsparkeervoorzieningen in de schilwijken op verzoek van bewoners, bijvoorbeeld door het plaatsen van fietsvlonders op autoparkeerplaatsen;
  • Inzetten op gedragsverandering rond het stallen van fietsen door middel van campagnes en fietsstewards en uiteindelijk handhaven op fout en lukraak gestalde fietsen in het kernwinkelgebied;
  • Handhaven van de maximale parkeerduur van gestalde fietsen in de binnenstad en in schilwijken.

Conclusie

In 2021 hebben we ons onverminderd ingezet voor uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen, zowel in de binnenstad als op de treinstations en P+R terreinen. Zo zijn grote stappen gezet in de realisatie van de fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis). Door tegenslagen waarmee de aannemer te maken heeft gehad (zoals asbestsanering, extra constructieve aanpassingen aan het plafond en schaarste) is de opening van de fietsenstalling Grote Markt uitgesteld tot maart 2022.

Ook met betrekking tot de uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op de stations Groningen Europapark en Groningen Noord zijn flinke vorderingen gemaakt. Hoewel de uitbreiding van de fietsenstalling op station Groningen Noord, die wordt uitgevoerd door ProRail, vanwege een complexere planvorming en uitvoering meer tijd heeft gekost dan aanvankelijk werd gedacht, vindt de uitbreiding naar verwachting plaats in 2022.

In het westelijke en zuidelijke deel van de binnenstad zijn we verder gegaan met het onderzoek naar de realisatie van nieuwe inpandige en/of ondergrondse fietsenstallingen. Dergelijke kwalitatief hoogwaardige stallingen blijken namelijk zeer goed gewaardeerd te worden door onze inwoners. Zo heeft de fietsenstalling Nieuwe Markt ervoor gezorgd dat het tevredenheidscijfer voor fietsenstallingen is toegenomen van een 6,0 in 2019 naar een 7,8 in 2021. Daarnaast hebben we ook weer ingezet op gedragsverandering rond het stallen van fietsen door inzet van communicatiecampagnes en fietsstewards.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18