Deelprogramma 7.2: Openbaar vervoer

7.2.2 Stedelijke bereikbaarheid openbaar vervoer

Wij willen een inclusieve gemeente zijn waar iedereen kan meedoen en niemand belemmeringen ondervindt bij deelname aan het sociaal-maatschappelijke leven. Het openbaar vervoer heeft hier een belangrijke rol. Een goed functionerend en samenhangend openbaar vervoerssysteem is een duurzame manier van vervoer en het is cruciaal voor mensen die geen ander vervoer tot hun beschikking hebben. We streven enerzijds naar snelle en frequent rijdende HOV-buslijnen, maar ook naar goede voorzieningen om de afstand van deur naar halte te overbruggen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

Waardering openbaar vervoer op buurtniveau

-

81%

≥ 84% (zeer) tevreden

-

Wat wilden we bereiken in 2021?

Een belangrijk doel voor 2021 was de vaststelling van de nieuwe Mobiliteitsvisie met daarin weergegeven hoe wij de toekomst van het openbaar vervoer als onderdeel van het totale mobiliteitssysteem in onze gemeente zien. Daarbij hebben wij ook aandacht voor aspecten zoals inclusiviteit (openbaar vervoer voor iedereen), ontwikkeling van hubs en ketenmobiliteit (reizen van deur tot deur) en de efficiëntie van het systeem. Inclusiviteit betekent dat soms speciale mobiliteitsoplossingen voor specifieke doelgroepen nodig zijn en heeft veel samenhang met programma 4 Welzijn, gezondheid en zorg.

Verder wilden we het openbaar vervoer integraal onderdeel laten zijn van planvorming voor nieuwe wijken en ontwikkelingen zoals Suikerzijde en Meerstad. Keuzes die we in de planvorming maken, bepalen voor een belangrijk deel de (potentiële) bijdrage die het openbaar vervoer aan de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de nieuwe stadsdelen kan leveren.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Verbeteren van de totale dienstregeling en daarmee de meerwaarde van het openbaar vervoer voor onze gemeente, bijvoorbeeld door lijn 9 via een meer directe route over hoofdwegen te leiden. Voor een groot deel van de reizigers heeft dit geleid tot een snellere en comfortabelere reis;
  • Voeren van gesprekken om te verkennen hoe kleinschalig vervoer in wijken en buurten verbeterd of opgezet kan worden, ter aanvulling op het netwerk van bus en trein;
  • Voorbereiden van een pilot met alternatief, fijnmazig vervoer voor de binnenstad;
  • Zorgen voor een goede verankering van het openbaar vervoer in de planvorming voor de nieuwe wijken en ontwikkelingslocaties zoals Suikerzijde, De Held en Meerstad;
  • Opstarten van het proces om de meerwaarde en haalbaarheid van treinstation Suikerzijde in beeld te brengen.

Conclusie

Onze nieuwe, vastgestelde Mobiliteitsvisie biedt een goede basis voor het openbaar vervoerbeleid van onze gemeente voor de komende 20 jaar. In lijn daarmee zijn in 2021 diverse activiteiten ondernomen. Zo is op onderdelen het busnetwerk efficiënter gemaakt en lopen verkenningen naar de ontwikkeling van kleinschalig wijk- en buurtvervoer als aanvulling op het openbaar vervoer. Bovendien wordt met het oog op de toekomst ook nagedacht hoe in nieuwe wijken en op andere ontwikkellocaties een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer gerealiseerd kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18