Deelprogramma 7.2: Openbaar vervoer

7.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

We willen dat onze economische kerngebieden (binnenstad, stationsgebied, Universitair Medisch Centrum Groningen, Zernike Campus, Europapark/Kempkensberg en Martiniziekenhuis en omgeving) uitstekend bereikbaar zijn met hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Een goede OV-bereikbaarheid is namelijk cruciaal voor het functioneren van deze gebieden.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

Aantal instappers bij alle HOV-bushaltes in gemeente Groningen

12.128.284

4.900.000*

+ 2,5% t.o.v. 2019

5.500.000*

Aantal instappers bij alle bushaltes in gemeente Groningen

15.256.013

7.900.000*

+ 1,25% t.o.v. 2019

8.300.000*

* Als gevolg van de coronacrisis ligt het gebruik van het openbaar vervoer vanaf maart 2020 aanzienlijk lager.

Wat wilden we bereiken in 2021?

Hoofdzakelijk streefden we naar een aantrekkelijk openbaar vervoer door verbetering van het aanbod en verhoging van het niveau van de dienstverlening. Tevens wilden we de betrouwbaarheid van de dienstregeling verder verbeteren net zoals de aansluitingen. Dit moet leiden tot een hoge mate van tevredenheid bij zowel reizigers als niet-gebruikers van het openbaar vervoer. Een belangrijk doel voor 2021 was om verder te werken aan een visie op het openbaar vervoer als onderdeel van de Mobiliteitsvisie. Daarnaast wilden we verder werken aan de verschillende projecten die het openbaar vervoerssysteem verbeteren, waaronder het opwaarderen van diverse grotere knooppunten in de stad Groningen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Start van de verbouwing van het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone: de perronkap is deels verwijderd en de grondwerkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe reizigerstunnel zijn begonnen;
  • Voorbereidingen voor de nieuwe busroute via de Diepenring ('Bussen over Oost’) inclusief de aanleg van de Kattenbrug zijn doorgegaan;
  • Vernieuwen van het busstation Zernike-Noord en realiseren van het busknooppunt UMCG-Noord;
  • Er heeft een vervolgonderzoek plaatsgevonden naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid van Zernike Campus met het (hoogwaardig) openbaar vervoer te verbeteren;
  • Samen met andere partners in Noord-Nederland is gewerkt aan plannen voor betere spoorverbindingen tussen Noord-Nederland en de Randstad. Een belangrijk resultaat daarvan is dat de Lelylijn is opgenomen in het nieuwe regeerakkoord van kabinet Rutte IV;
  • Planvoorbereiding met betrekking tot de Insnijding Emmaviaduct is begonnen met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet. Met de provincie Groningen zijn afspraken gemaakt over de financiering van dit project; over een aanvullende rijksbijdrage vinden gesprekken plaats.

Conclusie

Net als in 2020 was ook in 2021 de impact van de coronacrisis duidelijk te zien in het gebruik van het openbaar vervoer. Het totale aantal reizigers lag wederom lager dan voor de coronacrisis. Hierdoor is de dienstregeling een deel van het jaar beperkter geweest dan voorheen. Uitgangspunt daarbij was dat onze gemeente bereikbaar moest zijn met een acceptabele reistijd en frequentie. In de loop van 2021 is de dienstregeling weer opgeschaald naar bijna pré-corona. Het openen van de onderwijsinstellingen zorgde bijvoorbeeld voor een toename in het openbaar vervoer. De beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) vanuit de rijksoverheid is in 2021 doorgezet, waardoor het OV-bureau het jaar heeft afgesloten met een positief financieel resultaat.

Ondanks de coronacrisis hebben we met veel inzet verder gewerkt aan de verbetering van het openbaar vervoer in Groningen. Er is een volgende stap gezet in de verduurzaming van het busvervoer, er is gewerkt aan grotere en kleinere projecten die de OV-bereikbaarheid van de stedelijke kerngebieden verbeteren en tevens hebben we een vervolgonderzoek uitgevoerd naar de verbetermogelijkheden voor het (H)OV naar Zernike. Tot slot is de Mobiliteitsvisie ‘Groningen Goed op Weg’ vastgesteld waarin een eerste beeld geschetst wordt van de opgaven en ambities tot 2040 met betrekking tot het openbaar vervoer.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18