Deelprogramma 7.6: Overig verkeer

Slimme mobiliteit

De inzet van ICT-oplossingen binnen mobiliteit noemen we slimme mobiliteit. De crux is dat er ‘connected mobility’ ontstaat, zodat reizigers de beste reis overzichtelijk en op maat aangeboden krijgen en dat het zich realtime aanpast aan (verkeers)ontwikkelingen. En dat verkeersmanagementsystemen zoals verkeerslichten slimmer anticiperen op verkeersstromen, omdat er actuele en gedetailleerde informatie is over de weggebruikers in een ruime omtrek. Dit levert voordelen op voor reizigers zoals sneller, slimmer, goedkoper en gezonder reizen. Maar het levert ook voordelen op voor de samenleving zoals minder congestie, minder (onnodige) reiskilometers, efficiënt benutten van infrastructuur, meer verkeersveiligheid, stimulans voor gebruik alternatieven voor de auto, etc.

Wat wilden we bereiken in 2021?

Om met ons systeem van verkeersmanagement te kunnen sturen op de doorstroming van specifieke doelgroepen wilden we een start maken met het op multimodale wijze uitwerken van ons strategische beleid van de Mobiliteitsvisie in tactische kaders voor verkeersmanagement. Dit Multimodale Netwerk Kader (MNK) zet de eerste stap van beleid naar operatie. In de volgende stap wordt verder uitgewerkt wat dit betekent voor de verkeerslichten, zodat ze als sturingsinstrument kunnen worden ingezet. Het aantal intelligente verkeerslichten (iVRI’s) wilden we in 2021 verder uitbreiden en nieuwe toepassingen zoals prioriteitsdiensten voor nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer en de fiets wilden we onderzoeken. Ons doel is namelijk dat binnen vijf tot acht jaar op alle belangrijke routes op ons wegennet de verkeerslichten onderling samenwerken op basis van de actuele informatie van weggebruikers.

Conform de afspraken met het Rijk moeten wij minimaal 90% van de datastromen over onze verkeersassets in 2023 op orde hebben. Voor 2021 streefden we er naar om 50% van de datastromen op orde te hebben. Daarnaast wilden we onze kennis en expertise op het gebied van slimme mobiliteit blijven ontwikkelen en delen door regionale, nationale en internationale samenwerking.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Starten met de ontwikkeling van een Multimodaal Netwerk Kader Groningen;
  • In gebruik nemen van 15 intelligente verkeerslichten (iVRI's) in de regio Groningen als onderdeel van het landelijke programma Talking Traffic, inclusief de datakoppeling met applicaties als Ring Ring en Flitsmeister waardoor fietsers sneller groen krijgen en kunnen zien hoelang het verkeerslicht nog op rood staat;
  • Aanleveren van de data-items van de data Top-15 voor onze digitaliseringsopgave;
  • Organiseren van de eerste editie van HIVE LIVE samen met hive.mobility. Dit jaarlijks terugkerend evenement heeft als doel bezoekers mee te nemen in de laatste ontwikkelingen en kennis rondom slimme en duurzame mobiliteit;
  • Opstellen van de actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030 samen met andere stakeholders. Dit vormt de leidraad om de komende jaren de mobiliteit op Campus Groningen te optimaliseren;
  • Samenwerken in het Europese Horizon-project FastTrack waarin we ons richten op het demonstreren en testen van innovatie mobiliteitsoplossingen in steden.

Conclusie

Innovatie is belangrijk, want het biedt ons nieuwe keuzes en mogelijkheden voor zorgeloze mobiliteit. Bovendien zorgt het ervoor dat we met z'n allen het mobiliteitssysteem en de samenleving slimmer organiseren. De komst van de nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI's), waarvan we er 15 in 2021 in gebruik hebben genomen, gaat gepaard met meer informatie. Dat biedt mogelijkheden om meer te doen met onze verkeerslichten, bijvoorbeeld voor bepaalde doelgroepen en mogelijk in de verdere toekomst met zelfrijdende voertuigen en andere nieuwe ontwikkelingen. Verkeerslichten kunnen zo effectiever bijdragen aan de ambities van onze Mobibiliteitsvisie.

We hebben in 2021 geregeld dat onze data met betrekking tot venstertijden, maximale snelheden, verkeersborden en wegwerkzaamheden structureel en correct ontsloten wordt richting de verantwoordelijke landelijke organisaties en instellingen. Daarmee liggen wij op koers om in 2023 de datastromen waarvan wij 'eigenaar' zijn op orde te hebben.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18