Onze gemeente vormt het hart van de Noord-Nederlandse economie, daarbinnen is de binnenstad het belangrijkste en grootste verblijfsgebied voor winkels en horeca. In 2014 heeft de gemeente Groningen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (GD-ZES) getekend. Daarmee hebben we ons uitgesproken voor een emissievrije stadslogistiek in 2025. In november 2018 is het Convenant duurzame stadslogistiek Groningen ondertekend door gemeente, onderwijs en bedrijfsleven. Daarin is vastgelegd wat de gezamenlijke ambities zijn op het gebied van verduurzaming van stadslogistiek en hoe we samen gaan werken aan het realiseren van die ambities. Om de leefbaarheid en toegankelijkheid van onze (binnen)stad te kunnen blijven garanderen is een grote verandering op het gebied van stadslogistiek nodig. Daarom steven we naar een integrale en efficiënte aanpak in de stadslogistiek, waarin we alle logistieke stromen meenemen. We willen zoveel mogelijk goederenvervoer bundelen en sturen op de inzet van minder en kleinere voertuigen, passend bij de maat en schaal van onze binnenstad.
Wat wilden we bereiken in 2021?
In 2021 wilden we de Visie Ruimte voor zero-emissie Stadslogistiek laten vaststellen en beginnen met de uitwerking van de maatregelen die in deze visie zijn opgenomen. We wilden vooral werken aan de maatregelen die in 2022 in werking moeten treden: het uitbreiden van het venstertijdengebied, digitale handhaving met ANPR-camera’s en een slim en streng ontheffingenbeleid.
We wilden actief blijven communiceren over ontwikkelingen en plannen met de Klankbordgroep Stedelijke Logistiek Groningen en de aangesloten brancheverenigingen.
Tevens wilden we de transitie naar efficiëntere en schonere stadslogistiek blijven versnellen en in de juiste banen leiden door het bedrijfsleven te stimuleren en te faciliteren bij innovatieprojecten.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Vaststellen van de Visie Ruimte voor zero-emissie Stadslogistiek;
- Voorbereiden van de aanbesteding van het ANPR-camerasysteem, het opstellen van een (concept)verkeersbesluit voor de uitbreiding van het venstertijdengebied en het opstellen van het concept-ontheffingenbeleid;
- Aanvragen van een projectverlenging voor het Interreg-project Surflogh, zodat we pilotprojecten voor bouwlogistiek en servicelogistiek kunnen blijven opzetten;
- Oprichten van een werkgroep met de Groningen City Club (GCC) en 18 winkeliers waarin we samen een platform voor logistieke service en deelvoertuigen opzetten en testen;
- Verbreden van de focus van de logistiek in de binnenstad naar wijk- en buurtlogistiek.
Conclusie
Met de vaststelling van onze Visie Ruimte voor zero-emissie Stadslogistiek hebben we als gemeente een aantal stappen aangekondigd voor een betere regulering van bestel- en vrachtverkeer én voor de instelling van een zero-emissiezone in de binnenstad vanaf 2025. We hebben hier veel over gecommuniceerd met de Klankbordgroep Stedelijke Logistiek Groningen en de aangesloten brancheverenigingen. Daarmee is veel bewustwording bij bedrijven en bewoners gecreëerd, hetgeen geleid heeft tot een zichtbare toename van nieuwe logistieke concepten bij bedrijven en nieuwe logistieke initiatieven op onze bedrijventerreinen.
Door de nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen en bedrijven én door het actief deelnemen in nationale en Europese kennisnetwerken zijn we goed op de hoogte van alle ontwikkelingen in de stadslogistiek. Dit helpt ons de juiste nieuwe logistieke concepten te testen en te implementeren.