Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
---|---|
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar vervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau de volgende doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2021 zijn werkzaamheden wil verrichten:
|
Relatie met programma | |
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden. |
Financieel belang | De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. De gemeente draagt alleen bij aan en is risicodrager met betrekking tot de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2021 was 17,6 miljoen euro en op 31 december 2021 21,2 miljoen euro. Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2021 13,5 miljoen euro en op 31 december 2021 18,0 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Het financieel resultaat over 2021 bedraagt 56 duizend euro nadelig. |
Financiële risico’s | Vanwege de coronacrisis staat het OV-bureau financieel onder druk. Tot op heden is het steeds gelukt om het negatieve resultaat (veroorzaakt door het verlies aan opbrengsten/minder reizigers) op te vangen, mede doordat dit verlies grotendeels wordt gecompenseerd door een beschikbaarheidsvergoeding vanuit het Rijk. Voor de komende jaren worden ook negatieve resultaten geprognosticeerd. Het Rijk heeft aangegeven na 2022 geen beschikbaarheidsvergoeding meer te betalen. Daarmee is er eigenlijk geen dekking voor de meerjarige tekorten en dreigt een ingreep in de dienstregeling. |
Relevante beleidsinformatie | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar vervoer. Wij nemen samen met de provincies Groningen en Drenthe deel aan het OV-bureau. |
Beleidsrisico | Daar waar doorstroming door toename van het verkeer en werkzaamheden meer onder druk komt te staan, leidt dit tot langere reistijden en gaat dit ten koste van de stiptheid. Dit heeft ook invloed op de kosten voor het openbaar vervoer. |