Deelprogramma 4.1: Sociaal klimaat

4.1.6 Sociale basisvoorzieningen

In de transformatie van het brede sociaal domein spelen sociale basisvoorzieningen een sleutelfunctie. Het werken aan een optimale benutting van sociale basisvoorzieningen is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transformatie. Basisvoorzieningen worden wijk- en dorpsbreed aangeboden, door een divers aantal partijen. Gedacht kan worden aan de vrijwilligersprojecten van Humanitas, of aan het brede aanbod aan activiteiten vanuit de verschillende buurt- en dorpsaccommodaties. Voor een nauwkeuriger omschrijving van onze interventies in de sociale basis verwijzen we naar de beleidsvelden 4.1.1:Actief burgerschap en bewonersinitiatieven en 4.1.2: Bevorderen van samenredzaamheid, sociale samenhang en leefbaarheid in de wijken. De interventies die in dit deelprogramma centraal staan hebben betrekking op WIJ Groningen. WIJ Groningen heeft namelijk een sleutelpositie waar het gaat om het benutten van sociale basisvoorzieningen. WIJ Groningen geeft uitvoering aan een groot aantal gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Jeugdwet en de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het geheel aan taken richt zich in belangrijke mate op (collectieve) preventie en individuele ondersteuning voor onze inwoners.

WIJ Groningen heeft een faciliterende taak richting de basisvoorzieningen in de wijk, buurt of dorp. Deze basisvoorzieningen zijn van groot belang voor de leefbaarheid en de sociale samenhang. WIJ Groningen zet zich daarom in op het zo goed mogelijk benutten van de mogelijkheden die in deze sociale basis aanwezig zijn. Hierbij kan worden gedacht aan basisvoorzieningen op het gebied van welzijn, sport, onderwijs, cultuur, werk & inkomen en gezondheid. Deze voorzieningen dragen eraan bij dat mensen zich kunnen ontwikkelen, problemen kunnen voorkomen en/of deze zo veel mogelijk zelf en met hun naaste omgeving kunnen aanpakken. Daarnaast speelt WIJ Groningen een ondersteunende en faciliterende rol in het kader van verschillende vormen van vrijwillige inzet: bijvoorbeeld bij mantelzorg voor familieleden, bij vrijwillige zorg voor vrienden en bekenden en bij initiatieven voor algemene en basisvoorzieningen in buurten en dorpen die ruimte bieden aan ondersteunende activiteiten. Vrijwillige inzet en maatschappelijke initiatieven verbinden mensen met elkaar en voegen iets toe aan het leven van alle betrokkenen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening
2019

Rekening
2020

Begroting
2021

Rekening
2021

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (wel eens) gehoord te hebben van WIJ Groningen

78%

79%

>80%

85%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ Groningen

66%

64%

>70%

67%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag

71%

71%

>75%

69%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft het gemakkelijk te vinden om bij WIJ Groningen naar binnen te lopen

71%

69%

>75%

53%

Kengetallen

Rekening
2019

Rekening
2020

Begroting
2021

Rekening
2021

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen (van het deel dat gehoord heeft van WIJ-Groningen)

30%

28%

Kengetal

24%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden (wel eens) geholpen te zijn bij een hulpvraag door WIJ-Groningen (van het deel dat contact heeft gehad met WIJ-Groningen)

86%

89%

Kengetal

84%

Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ-Groningen

39.940

30.916

Kengetal

27.003

% Meldingen WIJ-Groningen dat is afgehandeld met inzet van 'sociale basis'

Ca. 59%

Ca. 37%

Kengetal

Ca. 37%

Wat wilden we bereiken in 2021?

Ten behoeve van de sociale basis(voorzieningen) en met het oog op (collectieve) preventie werkten de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, in 2021 aan de volgende resultaten:

  • De eigen kracht en de gezamenlijke kracht van inwoners versterken door bij voorkeur gebruik te maken van sociale (pedagogische) netwerken en basisvoorzieningen;
  • Kinderen en jongeren ontwikkelen zich optimaal en groeien gezond en veilig op;
  • Inwoners hebben invloed op en zeggenschap over de door Stichting WIJ Groningen geïnitieerde initiatieven en voorzieningen in hun wijk;
  • Inwoners en maatschappelijke partners weten waarvoor ze Stichting WIJ Groningen kunnen benaderen en ervaren het WIJ-team als laagdrempelig en inwonervriendelijk;
  • Huisartspraktijken kennen en vertrouwen de expertise van WIJ Groningen en verwijzen inwoners door naar WIJ Groningen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

Het percentage inwoners dat aangeeft wel eens gehoord te hebben van WIJ Groningen is in 2021 opnieuw gestegen, naar maar liefst 85%. Dit duidt op een brede naamsbekendheid binnen onze gemeente, wat we toejuichen. We vinden het immers belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners weten waar ze zich kunnen melden met een ondersteuningsvraag of -aanbod.

Van deze inwoners geeft ruim twee derde aan eveneens bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ Groningen alsook waar te moeten zijn met een hulpvraag; een continuering van het beeld van de afgelopen jaren. Het percentage inwoners dat aangeeft het gemakkelijk te vinden om bij WIJ Groningen naar binnen te lopen kent een behoorlijke afname. Wij kunnen deze afname gedeeltelijk verklaren door de corona maatregelen gedurende 2021, op basis waarvan we hebben geconstateerd dat de binnenkomende vragen bij de WIJ-teams gemiddeld genomen meervoudig en complexer waren dan in tijd voor de corona crisis.

Het percentage inwoners dat aangaf in de afgelopen 12 maanden daadwerkelijk contact te hebben gehad met een medewerker van een WIJ-team is in 2022 afgenomen naar 24%. Van deze groep inwoners is ruim 80% geholpen bij hun hulpvraag, wat vergelijkbaar is met de voorgaande jaren.

Het percentage meldingen bij WIJ Groningen dat is afgehandeld met inzet van de sociale basis is stabiel gebleven ten opzichte van 2020. We constateren een samenhang met de absolute afname van het aantal geregistreerde meldingen bij de entree van WIJ Groningen. De corona crisis heeft tot gevolg gehad dat met name een groot aantal enkelvoudige vragen (om informatie en advies) is afgenomen. De meer complexe en meervoudige vragen maken nu een relatief groter aandeel uit van het totaal aan geregistreerde meldingen.

Conclusie

We constateren dat WIJ Groningen als naam en organisatie brede bekendheid geniet onder de inwoners van onze gemeente. Ook onder het merendeel van de inwoners die niet of nauwelijks hulpbehoevend zijn. Het daadwerkelijke bereik van de WIJ-teams laat een min of meer stabiel beeld zien, na een aantal jaren van groei. De aard en intensiteit van dit contact is uiteenlopend. Het betreft zowel hulpvragen of initiatief vanuit inwoners, als het outreachend en actief verbinding leggen vanuit WIJ-Groningen zelf. Dit laatste aspect van het werk van de WIJ-teams heeft gedurende 2021 onder druk gestaan, als gevolg van de corona maatregelen. Ook is in 2021 een toename in zwaarte c.q. complexiteit van ondersteuningsvragen gesignaleerd, mogelijk voor een belangrijk deel te verklaren door de pandemie met alle ongewenste gevolgen onder de volle breedte van onze samenleving. Het bovenstaande is mogelijk van invloed geweest op de constatering dat inwoners het in 2021 minder makkelijk hebben gevonden om bij WIJ Groningen binnen te lopen, ten opzichte van de voorgaande jaren en dat het aantal meldingen, met name gericht op enkelvoudige vragen, is afgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18