In Groningen is de fiets het belangrijkste vervoermiddel. Goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, de economische kerngebieden én de regio zijn daarom essentieel. Het fietsnetwerk dient veilig en comfortabel te zijn en goed onderhouden te worden. We constateren dat het op steeds meer plekken drukker wordt met fietsers en dat snelheid- en massaverschillen op het fietspad toenemen. Om de groei van het fietsverkeer zoveel mogelijk op te kunnen vangen, willen wij dat de fiets meer ruimte krijgt en dat eventueel alternatieve routes worden ingezet. Bij het inpassen van nieuwe, ruimtelijke ontwikkelingen denken we bovendien vanaf het begin vanuit de fiets.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator(en) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Rekening |
---|---|---|---|---|
Aantal aangelegde ontbrekende schakels | 1 | 2 | 1 | 2 |
Aantal Doorfietsroutes (verbinding met de regio) | 4 | 5 | 5 | 6 |
% verkeerslichten met slimme techniek | 73 | 74 | 74 | 77 |
Aantal campagnes fietsgedrag | 6 | - | 6 | 3* |
* Vanwege de coronacrisis hebben er minder campagnes fietsgedrag plaatsgevonden.
Wat wilden we bereiken in 2021?
Wij zijn onverminderd doorgegaan met de realisatie van ontbrekende schakels in ons fietsnetwerk. Dat deden we onder andere samen met onze regionale partners als het gaat om de Doorfietsroutes naar Leek, Winsum en Assen. Inzet voor 2021 was om de fietsbewegwijzering en de herkenbaarheid van onze Doorfietsroutes te verbeteren en dit netwerk beter onder de aandacht te brengen van (potentiële) fietsers. Zodoende proberen we zoveel mogelijk autorijders op de fiets te krijgen.
Ter verbetering van de verkeersveiligheid van fietsers gaven we op diverse plaatsen extra ruimte aan fietsers. Dat wilden we doen door fietsstraten aan te leggen, waarbij fietsers prioriteit hebben ten opzichte van het autoverkeer, maar ook door te onderzoeken op welke fietspaden snorfietsen met een verbrandingsmotor geweerd zouden kunnen worden. Bij nieuwe ontwikkelingen, zoals Stadshavens, Suikerterrein en De Held III, wilden we de fiets in een vroegtijdig stadium meenemen door bijvoorbeeld als eerste een hoogwaardige fietsverbinding aan te leggen tussen Suikerzijde en de binnenstad dat voldoet aan de nieuwste richtlijnen qua ontwerp.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Treffen van voorbereidingen voor de verbreding van het Sleedoornpad en verbeteringen van de fietspaden langs de Peizerweg (tussen Paterswoldseweg en Admiraal De Ruyterlaan) en verbetering van de fietstunnels onder de Westelijke Ringweg;
- Planvorming voor nieuwe, hoogwaardige fietsverbindingen in ontwikkelgebieden als Suikerzijde, Stadshavens en De Held III, maar ook voor de fietsstraten Helperzoom-Noord (inclusief aanpassing kruispunt Helperbrink), Kerklaan (Groningen), Korreweg en Rummerinkhof;
- Realiseren van nieuwe fietsroutes zoals de Doorfietsroute Groningen-Winsum (gedeelte Walridusbrug-Sauwerd), het Platvoetspad (langs het Van Starkenborghkanaal) en het fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg (Iepenlaan-Park Selwerd);
- Uitwerken van de voorkeurstracés van de Doorfietsroutes Groningen-Leek en Groningen-Assen (Witte Molen-De Punt) en het verbeteren van de herkenbaarheid van de bestaande Doorfietsroutes;
- Fietsvriendelijk maken van verkeerslichten op kruispunten door de toepassing van wachttijdvoorspellers, alle richtingen tegelijk groen en regensensoren;
- Voorbereidingen treffen voor het weren van snorfietsen op ruim 40 kilometer solitair fietspad in onze gemeente.
Conclusie
De fiets is én blijft verreweg het meest gebruikte vervoermiddel in onze gemeente. Dit willen we zo houden en ook nog verder stimuleren. Bij (grootschalige) ruimtelijke ontwikkelingen zetten we daarom meteen vanaf het begin in op kwalitatief hoogwaardige fiets- en voetgangersverbindingen. We realiseren daarvoor nieuwe fietsverbindingen en verbeteren daar waar nodig bestaande fietspaden. Indien mogelijk maken we slim werk met werk bij groot onderhoud.
Voor het fietsen in Groningen hadden we onszelf in 2021 een rapportcijfer 7,3 tot doel gesteld. Met een rapportcijfer 7,1 hebben we dit doel bijna bereikt. Uit onze jaarlijkse fietsenquête blijkt dat er vooral winst te behalen is door de verkeersveiligheid te verbeteren, de drukte op fietspaden in goede banen te leiden en fietsers meer voorrang te geven. Verbeterpunten waar we continu aan (blijven) werken.
We geven de fiets steeds vaker en meer prioriteit bij kruispunten door de toepassing van fietsvriendelijke verkeerslichten. Ten slotte zoeken we continu naar nieuwe mogelijkheden om de fiets ook als onderdeel van de totale vervoersketen verder te stimuleren. Daarom hebben we in 2021 bijvoorbeeld verkennende gesprekken gevoerd met deelfietsaanbieders voor een deelfietssysteem in Groningen.
Vanwege de coronacrisis hebben we het afgelopen jaar minder kunnen doen aan promotie en bewustwording van de fiets en het fietsgedrag. Wel hebben we via de sociale media van Fietsstad050 sterk ingezet op de communicatie van de tijdelijke coronamaatregelen en bewustwording van verantwoord fietsgedrag.