Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

De Vensterschool is een samenwerkingsverband van minimaal één basisschool en één kinderopvangvoorziening gericht op het behalen van de volgende resultaten:

  • Er is een gedeelde pedagogische visie (fundament) en een sociaalpedagogisch en veilig schoolklimaat;
  • Er is een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-13 jaar voor alle kinderen met daarbij extra aandacht voor kinderen met risico op ontwikkelingsachterstanden en het tegengaan van segregatie;
  • Er is een doorgaande lijn op het gebied van preventie, ondersteuning en aansluiting jeugdhulp – onderwijs met aandacht voor vroeg signalering en vroeg interventie;
  • Er is sprake van educatief partnerschap met ouders en kinderen (ouder- en kind participatie).

De brugfunctie speelt een belangrijke rol bij het realiseren van deze resultaten door een ‘brug’ te slaan tussen school en thuissituatie (gezin en ouders) en tussen school en wijk (zoals actieve toeleiding van met name kansarme kinderen naar activiteiten die bijdragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van kinderen).

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

% vensterscholen

-

70%

70%

70%

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • We wilden dat de vensterschool en de wijk een veilig en pedagogisch positief klimaat kennen;
  • We wilden dat de vensterschool een pedagogische (inclusieve) voorziening van kinderopvang en onderwijs is die aansluit bij de ontwikkelbehoefte van kinderen, met extra aandacht voor kinderen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden;
  • We wilden dat de Vensterschool een kernpartner is in het sociaal domein en bij Positief Opgroeien in de wijk;
  • We wilden dat ouders en kinderen nauw betrokken zijn en een actieve rol spelen bij ontwikkelingen in de Vensterschool;
  • We wilden dat het concept vensterschool beleidsmatig helderder neergezet wordt ten opzichte van de reguliere brede school, het (integraal) kindcentrum of de “gewone” basisschool. Dat geeft duidelijkheid naar alle partijen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben intensief samengewerkt rond kinderen van 0-13 jaar in de Vensterschool en in de wijk;
  • We hebben samen met onze partners gewerkt volgens de nieuwe strategische koers voor de vensterscholen;
  • We hebben scholen en kinderopvang gestimuleerd en ondersteund om zich te ontwikkelen tot Vensterscholen;
  • We hebben Vensterscholen, naast kansenbeleid, brugfunctie, sociaalpedagogisch en veilig klimaat en gezonde voeding, opgenomen in ons bredere Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool;
  • We hebben in onze reactie op de aanbevelingen uit het Rekenkamer-onderzoek een eenduidige definitie geformuleerd van het concept vensterschool.

Conclusie

Het aantal Vensterscholen is de afgelopen jaren stabiel. Met onze aangescherpte strategische koers uit 2018 en het Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool hebben we, naast het stimuleren en ondersteunen van de Vensterschool als Integraal Kind Centrum, de rol en positie van de Vensterschool als samenwerkingspartner in de wijk versterkt. De Vensterschool is, naast het WIJ-team en de Jeugdgezondheidszorg, een van de kernpartners binnen Positief opgroeien in de wijk. Samen met andere partners werken de Vensterscholen aan het ontwikkelen van preventieve ondersteuningsnetwerken voor jeugd in de wijk met als doel een optimale ontwikkeling van (kansarme) kinderen in de opvang, de school, het gezin en de vrije tijd. Onze ambitie blijft dat alle kinderen in de gemeente maximale ontwikkelingskansen hebben en zich een onderdeel van de samenleving voelen. En we zetten nog nadrukkelijker in op kansengelijkheid en het tegengaan van segregatie.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18