Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.3 Volwasseneneducatie

Met ons beleid voor volwasseneneducatie richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB).

De gemeente koopt een breed aanbod aan cursussen taal en rekenen in. Voor het formuleren van het educatiebeleid en de inkoop van cursussen werken we samen met andere gemeenten in de arbeidsmarktregio. De gemeente Groningen verzorgt als contactgemeente de inkoop van educatie en coördineert het regionale educatiebeleid.

We willen twee doelen bereiken:

  • Iedereen in Groningen kan lezen, schrijven en rekenen;
  • Iedere cursist bereikt zijn of haar hoogst haalbare niveau.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting

 2021

Rekening

2021

Aantal nieuwe deelnemers basiseducatie

370

350

400

320

Totaal aantal deelnemers basiseducatie

809

877

900

770

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • We hadden voor 2021 in overleg met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio een regionaal educatieplan opgesteld. Op basis hiervan hebben we cursussen taal, rekenen en digitale vaardigheden ingekocht.
  • We wilden meer mensen bereiken met het Nederlands als moedertaal. Daartoe wilden we in samenwerking met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio, een regionaal plan van aanpak laaggeletterdheid opstellen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben in overleg met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio een regionaal educatieplan opgesteld op basis waarvan we cursussen taal, rekenen en digitale vaardigheden hebben ingekocht. Voor het aanbod educatie in 2022 en de jaren daarna hebben wij een openbare aanbesteding uitgevoerd;
  • Rijk en gemeenten hebben in 2019 bestuurlijke afspraken gemaakt over de inzet van extra middelen voor het bevorderen van geletterdheid in de periode 2020-2024. In overleg met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio hebben we hiervoor een Regionaal plan van aanpak laaggeletterdheid opgesteld en zijn we in 2021 gestart met de uitvoering daarvan;
  • We subsidiëren acht taalhuizen.

Conclusie

In 2021 hebben we het programma voor de Wet educatie en beroepsopleidingen zo goed mogelijk volgens plan uitgevoerd. De beschikbare middelen zijn ingezet voor cursussen Nederlandse taal, rekenen, digitale vaardigheden en Nederlands als tweede taal. De lessen worden verzorgd door de ROC’s, zowel centraal (op de ROC’s) als ook op diverse laagdrempelige locaties in wijken. Door beperkingen vanwege de corona-maatregelen zijn lessen ook digitaal aangeboden. In 2021 zijn bij het Alfa-college en Noorderpoort 320 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele en non-formele educatie komt uit op 770.
Daarnaast bereiken de taalhuizen bijna 250 deelnemers, waarvan 70 nieuwe deelnemers. Het totaal aantal deelnemers in basiseducatie en in de taalhuizen samen ligt daarmee iets boven het streefgetal.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18