Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.1 Kansen en kwaliteitsbewaking

Het kansenbeleid in de gemeente Groningen richt zich vooral op de jongste kinderen. We investeren in de kwaliteit van de beroepskrachten in de kinderopvang en basisscholen en in het gebruik van kwalitatief hoogwaardige effectief bewezen educatieve programma's. Doel is om alle kinderen op het gebied van taal, maar ook op rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische vaardigheden een dusdanig programma aan te bieden om mogelijke achterstanden te voorkomen of in te halen. Ook de ouders van deze kinderen worden nadrukkelijk bij de uitvoering van het programma betrokken.
Daarnaast houden we toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en handhaven daar waar nodig.
We willen het volgende:

  • Alle kinderen vanaf twee jaar maken gebruik van een voorschools aanbod;
  • De voor- en vroegschoolse voorzieningen zijn van hoge kwaliteit;
  • Het voorschoolse aanbod en het basisonderwijs sluiten goed op elkaar aan;
  • Ouders zijn als educatieve partners bij het aanbod aan hun kinderen betrokken.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting

 2021

Rekening
2021

% gebruik VVE-programma’s door Voor- en Vroeg- schoolse-doelgroep

92%

93%

95%

95%

% leerwinst groep 2 ten opzichte van landelijk gemiddelde

68%

57,7%

80%

55,3%

% geïnspecteerde locaties kinderopvang

100%

75%

100%

90%

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • We wilden dat 95% van de doelgroepkinderen voor tenminste 16 uur per week deelneemt aan een educatief programma;
  • We wilden dat 80% van de ouders van doelgroepkinderen een ouderprogramma volgt dat aansluit op het vve-programma van hun kind;
  • We wilden dat alle beroepskrachten vve-geschoold zijn;
  • We wilden dat alle gesubsidieerde vve-locaties voldoen aan de kwaliteitseisen en ambities die zijn beschreven in het kwaliteitskader;
  • We wilden dat 100% van de basisscholen een doorgaande leer- of ontwikkellijn heeft met één of meerdere voorschoolse voorzieningen, tenminste de peutervoorzieningen met veel geïndiceerde vve kinderen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben er voor gezorgd dat er voldoende vve-plaatsen beschikbaar zijn;
  • We hebben het scholen van beroepskrachten weer volledig opgepakt;
  • We hebben door de coronacrisis en de personeelstekorten binnen de kinderopvang minder aandacht kunnen besteden aan werving en toeleiding naar vve dan was voorgenomen;
  • We hebben de vve-programma's voor ouders Opstapje en VVE-thuis geëvalueerd en geactualiseerd; Vanwege de coronacrisis zijn er minder ouderbijeenkomsten georganiseerd;
  • We zijn gestart met het maken van nieuwe resultaatafspraken tussen gemeenten, schoolbesturen en kinderopvanginstellingen.

Conclusie

In het derde en vierde kwartaal van 2021 zijn de effecten van de coronacrisis in relatie tot het personeelstekort zichtbaar geworden. Het versneld scholen van beroepskrachten en tijdelijke versoepeling van wet- en regelgeving moeten ervoor zorgen dat het personeelstekort beperkt blijft.
De scholing van beroepskrachten ten opzichte van 2020 is weer hersteld. Het aanbod en de kwaliteit van de online trainingen afgewisseld met fysieke bijeenkomsten hebben zich goed ontwikkeld.
Het organiseren van fysieke ouderbijeenkomsten is echter niet gelukt. Daartegenover staat dat de huisbezoeken aan ouders van doelgroepkinderen door WIJ-medewerkers weer zijn opgepakt.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18