Kostendekkendheid lokale heffingen
Onderstaande tabel geeft inzicht in de kostendekkendheid van alle publiekrechtelijke heffingen van de gemeente Groningen. De tabel is gesplitst naar rechten en heffingen die onder de legesverordening vallen en rechten en heffingen die onder overige verordeningen vallen. Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit aangegeven. Ook indien de gemeenteraad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
Kostendekkendheid heffingen publiekrechtelijk | Criterium kostendek-kendheid | Opbrengsten rekening 2021 | Toerekening totaal kosten rekening 2021 | Dekkings-percentage rekening 2021 | Dekkings-percentage begroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Titel 1. Algemene dienstverlening | |||||
I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum: | |||||
Reisdocumenten | Deels kosteloos en wet.max | 1.267 | 1.671 | 76% | 65% |
Overige documenten/VOG | 53 | 205 | 26% | 32% | |
Inlichtingen\afschriften BS | 80 | 193 | 41% | 43% | |
Rijbewijzen | Max. tarief | 857 | 729 | 118% | 112% |
Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk maximum | 2.257 | 2.798 | 81% | 74% | |
II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum: | |||||
Huwelijksvoltrekkingen | Deels kosteloos | 159 | 189 | 84% | 99% |
Inlichtingen \ Afschriften GBA | 168 | 287 | 58% | 47% | |
Totaal afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum | 327 | 475 | 69% | 71% | |
Totaal afgifte gerelateerde leges | 2.584 | 3.274 | 79% | 74% | |
Naturalisaties | 501 | 685 | 73% | 60% | |
Leges Leegstandswet | 11 | 12 | 95% | 66% | |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening. | 100% | 603 | 583 | 103% | 100% |
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 6 | 66 | 9% | 16% | |
Leges Kansspelen | 25 | 22 | 112% | 181% | |
Leges APV - Verkeer | Beperkt | 20 | 58 | 34% | 73% |
Leges Makelaarsfaxen | 1 | 13 | 7% | 29% | |
Leges Gehandicapten parkeerkaart | 68 | 200 | 34% | 28% | |
Totaal Algemene dienstverlening | 3.818 | 4.913 | 78% | 72% | |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | |||||
Omgevingsvergunning | |||||
Leges Bouwactiviteiten | 15.733 | 11.147 | 141% | 118% | |
Leges vooroverleg IVO Wabo | 68 | 602 | 11% | 14% | |
Leges uitweg/inrit Wabo | 14 | 10 | 138% | 108% | |
Leges Aanlegactiviteiten | 10 | 5 | 221% | 112% | |
Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken i.r.t. brandveiligheid | 54 | 37 | 147% | 112% | |
Leges Handelsreclame | 2 | 9 | 19% | 40% | |
Leges vellen van de houtopstand | 143 | 182 | 78% | 86% | |
Totaal Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | 16.023 | 11.991 | 134% | 110% | |
Totaal Titel 1 en Titel 2 | 100% | 19.841 | 16.904 | 117% | 100% |
Kostendekkendheid heffingen publiekrechtelijk | Criterium kostendek-kendheid | Opbrengsten rekening 2021 | Toerekening totaal kosten rekening 2021 | Dekkings-percentage rekening 2021 | Dekkings-percentage begroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||||
Hoofdstuk 1 Horeca | |||||
Leges APV - Drank en Horeca | 40 | 147 | 27% | 61% | |
Leges Terrasvergunning | 21 | 33 | 64% | 70% | |
Hoofdstuk 3 Seksbedrijven | |||||
Leges APV - Prostitutie | 5 | 40 | 13% | 95% | |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen | |||||
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen | Beperkt | (0) | 638 | 0% | 28% |
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 | |||||
Leges Splitsingsvergunning | 19 | 14 | 135% | 88% | |
Leges Huisvestingswet | 74 | 81 | 92% | 37% | |
Kamer verhuurvergunning | 42 | 77 | 55% | 100% | |
Leges Kamerbemiddelingsvergunning | - | - | - | 100% | |
Hoofdstuk 5 Winkeltijdenwet | |||||
Leges APV - Winkeltijdenwet | - | 3 | 0% | 18% | |
Totaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 200 | 1.031 | 19% | 47% | |
Totaal Legesverordening | 20.041 | 17.936 | 112% | 96% | |
Overige verordeningen: | |||||
Afvalstoffenheffing | 100% | 34.628 | 34.648 | 100% | 100% |
Reinigingsrechten | 100% | 39 | 39 | 100% | 100% |
Marktgelden | 100% | 782 | 759 | 103% | 100% |
Rioolheffing | 100% | 18.175 | 18.177 | 100% | 100% |
Havengelden | 100% | 207 | 185 | 112% | 100% |
Begrafenisrechten / Lijkbezorgingsrechten | 100% | 1.716 | 1.749 | 98% | 100% |
Precariobelasting | 1.272 | 689 | 185% | 139% | |
Totaal overige verordeningen | 56.820 | 56.245 | 101% | 101% | |
Totaal publiekrechtelijk | 76.861 | 74.181 | 104% | 100% |
Voor algemeen beleid van de leges zie Beleid lokale heffingen
De leges uit de legesverordening hebben in 2021 totaal een kostendekkendheid van 112%. Ten opzichte van de begroting 2021 is de kostendekkendheid 2021 met 16%-punten toegenomen. Binnen de clusters van de legesverordening komt één cluster boven de 100% kostendekkendheid. Dit is het cluster omgevingsvergunning. In 2021 zijn er mede door Corona meer bouwaanvragen gedaan dan geraamd, zowel voor grote - als kleine projecten, waardoor de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunning op 134% uit is gekomen. Voor grotere projecten is de personeelsinzet relatief beperkt ten opzichte van de opbrengsten. Dit verklaart in belangrijke mate de verhoging van de kostendekkendheid in 2021 van de legesverordening. De kostendekkendheid totaal publiekrechtelijk bedraagt 104%. Dit is 4%-punten hoger dan begroot en is tevens het gevolg van de stijging in de leges omgevingsvergunning
Reisdocumenten
Er zijn meer reisdocumenten verstrekt dan geraamd. Hierdoor vallen de inkomsten en afdrachten rijksleges ook hoger uit. Per saldo valt het kostendekkendheidspercentage iets hoger uit dan geraamd.
Huwelijksvoltrekkingen
Als gevolg van de coronacrisis hebben we minder huwelijksleges ontvangen. Hier staat tegenover dat er (deels) minder personeel op ingezet is. Per saldo neemt de kostendekkendheid hierdoor iets af.
Leges Naturalisaties
De legesinkomsten naturalisaties komen hoger uit dan geraamd. Hier staan ook extra kosten tegenover. Door de hogere afgifte, vallen de inkomsten en afdrachten rijksleges ook hoger uit (we dragen 1-op-1- af). Het hogere kostendekkendheidspercentage wordt vooral verklaard door de extra rijksleges.
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening
Als gevolg van extra omzet voor de verglazing KPN is de kostendekkendheid iets hoger uitgevallen dan geraamd.
Leges kansspelen
Door corona zijn de gerealiseerde leges kansspelen lager dan begroot.
Leges makelaars-faxen
In 2014 is besloten om leges te heffen voor het opvragen van gegevens door makelaars voor het opstellen van taxatierapporten. De inkomsten zijn met 1 duizend euro 80% lager dan de begroting, de kosten 20% lager dan de begroting. De totale kostendekkendheid komt uit op 7%.
Leges bouwactiviteiten
Door de huidige economische omstandigheden in de bouw en Corona zijn in 2021 fors meer legesinkomsten uit bouwactiviteiten gerealiseerd dan begroot. Ten opzichte van de actuele begroting 2021 bedraagt de meeropbrengst 2,9 miljoen euro. Het dekkingspercentage bedraagt op realisatiebasis 141% De leges bouwactiviteiten beïnvloedt in grote mate de kostendekkendheid van het onderdeel omgevingsvergunning.
Leges vooroverleg IVO Wabo
Deze leges zijn nieuw in 2021. Zowel de lasten als baten zijn fors lager dan begroot. De kostendekkendheid komt uit op 11%, een fractie lager dan begroot.
Leges vellen van de houtopstand
De leges zijn niet kostendekkend voor alle kosten die de Gemeente Groningen maakt, maar zijn een tegemoetkoming in die kosten. Verder zijn door een afname van het aantal verleende vergunningen ten opzichte van begroot 25 duizend euro minder aan leges gerealiseerd. Het dekkingspercentage bedraagt in 2021 op realisatiebasis 78%.
Leges APV - Drank en Horeca
Door corona zijn de gerealiseerde leges Drank en Horeca lager dan begroot. Mogelijk compenseert het rijk nog achteraf de opgetreden nadelen, daarover krijgen wij pas in de loop van 2022 duidelijkheid.
Leges Terrasvergunning
Door corona zijn de gerealiseerde leges terrasvergunningen lager dan begroot.
Leges APV - Prostitutie
Onder invloed van de Covid sluitingen vallen de opbrengsten voor leges lager uit dan begroot.
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen
Door de coronacrisis zijn in 2021 geen opbrengsten uit evenementen gerealiseerd, waardoor de kostendekkendheid is gedaald naar 0%.
Leges splitsingsvergunning
Een geringe toename van de gerealiseerde legesinkomsten leidt tot een kostendekkendheid van 135%.
Leges Huisvestingswet
Door een toename van het aantal verleende vergunningen, is 47 duizend euro meer aan leges ontvangen dan begroot en de kostendekkendheid gestegen tot 92%.
Afvalstoffenheffing
Na een dotatie aan de voorziening van 497 duizend is de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend. Deze dotatie aan de voorziening was met name mogelijk omdat de opbrengsten hoger waren als gevolg van meer aansluitingen
Rioolheffing
Na de slotboeking aan de voorziening vervangingsinvesteringen van 399 duizend is de rioolheffing 100% kostendekkend. Deze dotatie aan de voorziening was met name mogelijk doordat de omvang van de investeringen in het riool lager waren dan begroot en doordat er minder materieel is ingezet.
Begrafenisrechten/lijkbezorgingsrechten
Doordat er in 2021 meer graven zijn geruimd, zijn de kosten op dit onderdeel in 2021 hoger geweest. De kostendekkendheid is hierdoor lager uitgevallen.
Toegerekende overhead heffingen
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Overhead bestaat uit:
- Leidinggevenden primair proces;
- Managementondersteuning primair proces;
- Personeel en Organisatie;
- Inkoop;
- Juridische zaken (uitgezonderd primaire taken als vergunningverlening);
- Financiën, toezicht en controle gericht op de (eigen) gemeentelijke organisatie;
- Informatievoorziening en automatisering (ICT);
- Communicatie;
- Facilitaire zaken en Huisvesting;
- Documentaire informatievoorziening.
De totale kosten overhead staan vermeld in programma 14. De toerekening aan de tarieven gebeurt op basis van de personeelsinzet van het primair proces.
Rechten en heffingen publiekrechtelijk | Toegerekende overhead 2021 |
---|---|
Reisdocumenten | 331 |
Overige documenten/VOG | 82 |
Inlichtingen\afschriften BS | 103 |
Rijbewijzen | 195 |
Huwelijksvoltrekkingen | 84 |
Inlichtingen \ Afschriften GBA | 128 |
Naturalisaties | 90 |
Leges Leegstandswet | 5 |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening. | 178 |
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 25 |
Leges Kansspelen | 5 |
Leges APV - Verkeer | 23 |
Leges Makelaarsfaxen | 5 |
Leges Gehandicapten parkeerkaart | 88 |
Leges Bouwactiviteiten | 2.684 |
Leges vooroverleg IVO Wabo | 249 |
Leges uitweg/inrit Wabo | 5 |
Leges Aanlegactiviteiten | 1 |
Leges Handelsreclame | 10 |
Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid | 4 |
Leges vellen van de houtopstand | 73 |
Leges APV - Drank en Horeca | 60 |
Leges Terrasvergunning | 14 |
Leges APV - Prostitutie | 6 |
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen | 261 |
Leges Splitsingsvergunning | 5 |
Leges Huisvestingswet | 29 |
Kamerverhuur-vergunning | - |
Leges Kamer-bemiddelingsvergunning | - |
Afvalstoffenheffing | 4.113 |
Reinigingsrechten | - |
Marktgelden | 179 |
Rioolheffing | 1.003 |
Havengelden | 49 |
Begrafenisrechten / Lijkbezorgingsrechten | 318 |
Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de gemeente is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat toegankelijkheid van voorzieningen en marktwerking ertoe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Het gaat hierbij om tarieven voor economische activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. De wet Markt en Overheid staat in deze gevallen een lager dan kostendekkend tarief toe. De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven.
Soort heffing (privaatrechtelijk) | Opbrengsten rekening 2021 | Toerekening totaal kosten rekening 2021 | Dekkings-percentage rekening 2021 | Dekkings-percentage begroting 2021 | Dekkings-percentage rekening 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stadsbeheer - privaatrechtelijke tarieven | 11.997 | 12.433 | 96% | 100% | 92% |
- Inzameling bedrijfsafval | 8.285 | 8.677 | 95% | 105% | 94% |
- Klein gevaarlijk Afval | 1.354 | 1.116 | 121% | 95% | 83% |
- Commerciële straatreiniging | 709 | 1.104 | 64% | 78% | 70% |
- Onderhoud en reparaties derden, verkoop brandstof en leasen | 1.649 | 1.536 | 107% | 92% | 106% |
Kermissen | 0 | 111 | 0% | 143% | 0% |
Stadsschouwburg/Oosterpoort | |||||
Zakelijke tarieven | 639 | 959 | 67% | 96% | 52% |
Culturele tarieven | 2.451 | 11.051 | 22% | 49% | 28% |
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge | |||||
Totaal lasten incl. kapitaallasten | 10.752 | 27.690 | 39% | 31% | 25% |
Totaal lasten excl. kapitaallasten | 10.752 | 24.130 | 45% | 38% | 38% |
Samenstelling sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge excl. kapitaallasten: | |||||
Sporthallen | 1.701 | 3.722 | 46% | 46% | 55% |
Sportparken | 2.087 | 5.949 | 35% | 33% | 22% |
Gymlokalen | 691 | 2.199 | 31% | 29% | 33% |
Zwembaden | 4.716 | 10.018 | 47% | 35% | 39% |
IJsbanen | 1.557 | 2.242 | 69% | 60% | 50% |
Parkeergelden privaatrechtelijk | 7.509 | 10.724 | 70% | 81% | 64% |
Inzameling bedrijfsafval
Het lagere dekkingspercentage bij de inzameling van bedrijfsafval is het gevolg van een lager gerealiseerde omzet. Deze tegenvallende omzet is voor een groot deel het gevolg dat door de coronapandemie er veel minder bedrijfsafval is ingezameld.
Klein Gevaarlijk Afval
Door corona is er meer klein gevaarlijk afval vanuit ziekenhuizen en partijen als de GGD aangeboden in 2021. Hierdoor is het dekkingspercentage hoger dan begroot.
Commerciële straatreiniging
Dit lagere dekkingspercentage wordt verklaard door een lagere gerealiseerde omzet dan begroot. Deze tegenvallende omzet komt voort uit het aflopen van contracten in 2020. Dit effect loopt door in 2021.
Onderhoud reparaties derden, verkoop brandstof en lease
Het hogere dekkingspercentage wordt met name verklaard door meer omzet uit leasen doordat er veel meer voertuigen aan de GGD zijn geleased.
Kermissen
Door de coronacrisis zijn er geen kermissen geweest in 2021. Daardoor zijn er geen opbrengsten gerealiseerd.
Stadsschouwburg/Oosterpoort
De cultuursector is in 2021 wederom enorm geraakt door de opgelegde maatregelen COVID-19 maatregelen. Veel evenementen zijn geannuleerd en verschoven of hebben plaatsgevonden met veel minder publiek dan geprognosticeerd. De gevolgen hiervan zien we terug aan zowel de inkomsten- als uitgavenkant voor de programmering en horeca. De omzet programmering en de horecaomzet is gedaald met 80%, de inzet van flexpersoneel met 50%. We zien dus minder inkomsten tegen relatief hoge personeelsinzet (triage, security, placering, ticketingpool). De huurinkomsten daalden met 20%. Het NNO kon blijven repeteren en die huurinkomsten waren dus stabiel.
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge
Door de Corona-crisis is de kostendekkendheid in beginsel lager. Dit is het gevolg van minder inkomsten dan begroot doordat sportaccommodaties een groot deel van het jaar gesloten zijn. Echter, doordat de lagere inkomsten deels worden gecompenseerd door minder uitgaven en deels door rijksvergoedingen, is de afwijking op de kostendekkendheid op 3 onderdelen - sporthallen, sportparken en gymlokalen - marginaal. Daarnaast is er over zowel 2020 als ook 2021 een specifieke uitkering ontvangen voor ijs en zwembaden. Daardoor is op deze twee onderdelen de kostendekkendheid hoger dan begroot.