Paragrafen

Paragraaf 8: Lokale heffingen

Kostendekkendheid lokale heffingen

Onderstaande tabel geeft inzicht in de kostendekkendheid van alle publiekrechtelijke heffingen van de gemeente Groningen. De tabel is gesplitst naar rechten en heffingen die onder de legesverordening vallen en rechten en heffingen die onder overige verordeningen vallen. Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit aangegeven. Ook indien de gemeenteraad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
 

Kostendekkendheid heffingen publiekrechtelijk
(Bedragen x 1.000 euro)

Criterium kostendek-kendheid

Opbrengsten rekening 2021

Toerekening totaal kosten rekening 2021

Dekkings-percentage rekening 2021

Dekkings-percentage begroting 2021

Titel 1. Algemene dienstverlening

I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum:

Reisdocumenten

Deels kosteloos en wet.max

1.267

1.671

76%

65%

Overige documenten/VOG

53

205

26%

32%

Inlichtingen\afschriften BS

80

193

41%

43%

Rijbewijzen

Max. tarief

857

729

118%

112%

Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk maximum

2.257

 2.798

81%

74%

II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum:

Huwelijksvoltrekkingen

Deels kosteloos

159

189

84%

99%

Inlichtingen \ Afschriften GBA

168

287

58%

47%

Totaal afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum

327

475

69%

71%

Totaal afgifte gerelateerde leges

2.584

3.274

79%

74%

Naturalisaties

501

685

73%

60%

Leges Leegstandswet

11

12

95%

66%

Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening.

100%

603

583

103%

100%

Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen

6

66

9%

16%

Leges Kansspelen

25

22

112%

181%

Leges APV - Verkeer

Beperkt

20

 58

34%

73%

Leges Makelaarsfaxen

1

13

7%

29%

Leges Gehandicapten parkeerkaart

68

200

34%

28%

Totaal Algemene dienstverlening

3.818

4.913

78%

72%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  

Omgevingsvergunning

Leges Bouwactiviteiten

         15.733

11.147

141%

118%

Leges vooroverleg IVO Wabo

68

602

11%

14%

Leges uitweg/inrit Wabo

14

 10

138%

108%

Leges Aanlegactiviteiten

10

 5

221%

112%

Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken i.r.t. brandveiligheid

54

37

147%

112%

Leges Handelsreclame

 2

9

19%

40%

Leges vellen van de houtopstand

143

182

78%

86%

Totaal Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

16.023

11.991

134%

110%

Totaal Titel 1 en Titel 2

100%

19.841

16.904

117%

100%

Kostendekkendheid heffingen publiekrechtelijk
(Bedragen x 1.000 euro)

Criterium kostendek-kendheid

Opbrengsten rekening 2021

Toerekening totaal kosten rekening 2021

Dekkings-percentage rekening 2021

Dekkings-percentage begroting 2021

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Leges APV - Drank en Horeca

40

147

27%

61%

Leges Terrasvergunning

21

33

64%

70%

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

Leges APV - Prostitutie

5

40

13%

95%

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen

Beperkt

(0)

 638

0%

28%

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

Leges Splitsingsvergunning

19

14

135%

88%

Leges Huisvestingswet

74

81

92%

37%

Kamer verhuurvergunning

42

77

55%

100%

Leges Kamerbemiddelingsvergunning

-   

-   

-

100%

Hoofdstuk 5 Winkeltijdenwet

Leges APV - Winkeltijdenwet

-   

 3

0%

18%

Totaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

200

1.031

19%

47%

Totaal Legesverordening

20.041

17.936

112%

96%

Overige verordeningen:

Afvalstoffenheffing

100%

34.628

34.648

100%

100%

Reinigingsrechten

100%

39

39

100%

100%

Marktgelden

100%

782

759

103%

100%

Rioolheffing

100%

18.175

18.177

100%

100%

Havengelden

100%

207

185

112%

100%

Begrafenisrechten / Lijkbezorgingsrechten

100%

1.716

1.749

98%

100%

Precariobelasting

1.272

689

185%

139%

Totaal overige verordeningen

56.820

56.245

101%

101%

Totaal publiekrechtelijk

76.861

74.181

104%

100%

Voor algemeen beleid van de leges zie Beleid lokale heffingen

De leges uit de legesverordening hebben in 2021 totaal een kostendekkendheid van 112%. Ten opzichte van de begroting 2021 is de kostendekkendheid 2021 met 16%-punten toegenomen. Binnen de clusters van de legesverordening komt één cluster boven de 100% kostendekkendheid. Dit is het cluster omgevingsvergunning. In 2021 zijn er mede door Corona meer bouwaanvragen gedaan dan geraamd, zowel voor grote - als kleine projecten, waardoor de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunning op 134% uit is gekomen. Voor grotere projecten is de personeelsinzet relatief beperkt ten opzichte van de opbrengsten. Dit verklaart in belangrijke mate de verhoging van de kostendekkendheid in 2021 van de legesverordening. De kostendekkendheid totaal publiekrechtelijk bedraagt 104%. Dit is 4%-punten hoger dan begroot en is tevens het gevolg van de stijging in de leges omgevingsvergunning

Reisdocumenten
Er zijn meer reisdocumenten verstrekt dan geraamd. Hierdoor vallen de inkomsten en afdrachten rijksleges ook hoger uit. Per saldo valt het kostendekkendheidspercentage iets hoger uit dan geraamd.

Huwelijksvoltrekkingen
Als gevolg van de coronacrisis hebben we minder huwelijksleges ontvangen. Hier staat tegenover dat er (deels) minder personeel op ingezet is. Per saldo neemt de kostendekkendheid hierdoor iets af.

Leges Naturalisaties
De legesinkomsten naturalisaties komen hoger uit dan geraamd. Hier staan ook extra kosten tegenover. Door de hogere afgifte, vallen de inkomsten en afdrachten rijksleges ook hoger uit (we dragen 1-op-1- af). Het hogere kostendekkendheidspercentage wordt vooral verklaard door de extra rijksleges.

Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening

Als gevolg van extra omzet voor de verglazing KPN is de kostendekkendheid iets hoger uitgevallen dan geraamd.

Leges kansspelen

Door corona zijn de gerealiseerde leges kansspelen lager dan begroot.

Leges makelaars-faxen
In 2014 is besloten om leges te heffen voor het opvragen van gegevens door makelaars voor het opstellen van taxatierapporten. De inkomsten zijn met 1 duizend euro 80% lager dan de begroting, de kosten 20% lager dan de begroting. De totale kostendekkendheid komt uit op 7%.  

Leges bouwactiviteiten

Door de huidige economische omstandigheden in de bouw en Corona zijn in 2021 fors meer legesinkomsten uit bouwactiviteiten gerealiseerd dan begroot. Ten opzichte van de actuele begroting 2021 bedraagt de meeropbrengst 2,9 miljoen euro. Het dekkingspercentage bedraagt op realisatiebasis 141% De leges bouwactiviteiten beïnvloedt in grote mate de kostendekkendheid van het onderdeel omgevingsvergunning.

Leges vooroverleg IVO Wabo
Deze leges zijn nieuw in 2021. Zowel de lasten als baten zijn fors lager dan begroot. De kostendekkendheid komt uit op 11%, een fractie lager dan begroot.

Leges vellen van de houtopstand

De leges zijn niet kostendekkend voor alle kosten die de Gemeente Groningen maakt, maar zijn een tegemoetkoming in die kosten. Verder zijn door een afname van het aantal verleende vergunningen ten opzichte van begroot 25 duizend euro minder aan leges gerealiseerd. Het dekkingspercentage bedraagt in 2021 op realisatiebasis 78%.

Leges APV - Drank en Horeca
Door corona zijn de gerealiseerde leges Drank en Horeca lager dan begroot. Mogelijk compenseert het rijk nog achteraf de opgetreden nadelen, daarover krijgen wij pas in de loop van 2022 duidelijkheid.

Leges Terrasvergunning

Door corona zijn de gerealiseerde leges terrasvergunningen lager dan begroot.

Leges APV - Prostitutie
Onder invloed van de Covid sluitingen vallen de opbrengsten voor leges lager uit dan begroot.

Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen

Door de coronacrisis zijn in 2021 geen opbrengsten uit evenementen gerealiseerd, waardoor de kostendekkendheid is gedaald naar 0%.

Leges splitsingsvergunning
Een geringe toename van de gerealiseerde legesinkomsten leidt tot een kostendekkendheid van 135%.

Leges Huisvestingswet

Door een toename van het aantal verleende vergunningen, is 47 duizend euro meer aan leges ontvangen dan begroot en de kostendekkendheid gestegen tot 92%.

Afvalstoffenheffing

Na een dotatie aan de voorziening van 497 duizend is de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend. Deze dotatie aan de voorziening was met name mogelijk omdat de opbrengsten hoger waren als gevolg van meer aansluitingen

Rioolheffing

Na de slotboeking aan de voorziening vervangingsinvesteringen van 399 duizend is de rioolheffing 100% kostendekkend. Deze dotatie aan de voorziening was met name mogelijk doordat de omvang van de investeringen in het riool lager waren dan begroot en doordat er minder materieel is ingezet.

Begrafenisrechten/lijkbezorgingsrechten

Doordat er in 2021 meer graven zijn geruimd, zijn de kosten op dit onderdeel in 2021 hoger geweest. De kostendekkendheid is hierdoor lager uitgevallen.

Toegerekende overhead heffingen

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Overhead bestaat uit:

  • Leidinggevenden primair proces;
  • Managementondersteuning primair proces;
  • Personeel en Organisatie;
  • Inkoop;
  • Juridische zaken (uitgezonderd primaire taken als vergunningverlening);
  • Financiën, toezicht en controle gericht op de (eigen) gemeentelijke organisatie;
  • Informatievoorziening en automatisering (ICT);
  • Communicatie;
  • Facilitaire zaken en Huisvesting;
  • Documentaire informatievoorziening.

De totale kosten overhead staan vermeld in programma 14. De toerekening aan de tarieven gebeurt op basis van de personeelsinzet van het primair proces.

Rechten en heffingen publiekrechtelijk
(bedragen x 1.000 euro)

Toegerekende overhead 2021

Reisdocumenten

331

Overige documenten/VOG

82

Inlichtingen\afschriften BS

103

Rijbewijzen

195

Huwelijksvoltrekkingen

84

Inlichtingen \ Afschriften GBA

128

Naturalisaties

90

Leges Leegstandswet

5

Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening.

178

Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen

25

Leges Kansspelen

5

Leges APV - Verkeer

23

Leges Makelaarsfaxen

5

Leges Gehandicapten parkeerkaart

88

Leges Bouwactiviteiten

2.684

Leges vooroverleg IVO Wabo

249

Leges uitweg/inrit Wabo

5

Leges Aanlegactiviteiten

1

Leges Handelsreclame

10

Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

4

Leges vellen van de houtopstand

73

Leges APV - Drank en Horeca

60

Leges Terrasvergunning

14

Leges APV - Prostitutie

6

Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen

261

Leges Splitsingsvergunning

5

Leges Huisvestingswet

29

Kamerverhuur-vergunning

-

Leges Kamer-bemiddelingsvergunning

-

Afvalstoffenheffing

4.113

Reinigingsrechten

-

Marktgelden

179

Rioolheffing

1.003

Havengelden

49

Begrafenisrechten / Lijkbezorgingsrechten

318

Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de gemeente is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat toegankelijkheid van voorzieningen en marktwerking ertoe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Het gaat hierbij om tarieven voor economische activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. De wet Markt en Overheid staat in deze gevallen een lager dan kostendekkend tarief toe. De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven.

Soort heffing (privaatrechtelijk)

Opbrengsten rekening 2021

Toerekening totaal kosten rekening 2021

Dekkings-percentage rekening 2021

Dekkings-percentage begroting 2021

Dekkings-percentage rekening 2020

Stadsbeheer - privaatrechtelijke tarieven

11.997

12.433

96%

100%

92%

- Inzameling bedrijfsafval

8.285

8.677

95%

105%

94%

- Klein gevaarlijk Afval

1.354

1.116

121%

95%

83%

- Commerciële straatreiniging

709

1.104

64%

78%

70%

- Onderhoud en reparaties derden, verkoop brandstof en leasen

1.649

1.536

107%

92%

106%

Kermissen

0

111

0%

143%

0%

Stadsschouwburg/Oosterpoort

Zakelijke tarieven

639

959

67%

96%

52%

Culturele tarieven

2.451

11.051

22%

49%

28%

Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge

Totaal lasten incl. kapitaallasten

10.752

27.690

39%

31%

25%

Totaal lasten excl. kapitaallasten

10.752

24.130

45%

38%

38%

Samenstelling sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge excl. kapitaallasten:

Sporthallen

1.701

3.722

46%

46%

55%

Sportparken

2.087

5.949

35%

33%

22%

Gymlokalen

691

2.199

31%

29%

33%

Zwembaden

4.716

10.018

47%

35%

39%

IJsbanen

1.557

2.242

69%

60%

50%

Parkeergelden privaatrechtelijk

7.509

10.724

70%

81%

64%

Inzameling bedrijfsafval
Het lagere dekkingspercentage bij de inzameling van bedrijfsafval is het gevolg van een lager gerealiseerde omzet. Deze tegenvallende omzet is voor een groot deel het gevolg dat door de coronapandemie er veel minder bedrijfsafval is ingezameld.

Klein Gevaarlijk Afval

Door corona is er meer klein gevaarlijk afval vanuit ziekenhuizen en partijen als de GGD aangeboden in 2021. Hierdoor is het dekkingspercentage hoger dan begroot.

Commerciële straatreiniging
Dit lagere dekkingspercentage wordt verklaard door een lagere gerealiseerde omzet dan begroot. Deze tegenvallende omzet komt voort uit het aflopen van contracten in 2020. Dit effect loopt door in 2021.

Onderhoud reparaties derden, verkoop brandstof en lease
Het hogere dekkingspercentage wordt met name verklaard door meer omzet uit leasen doordat er veel meer voertuigen aan de GGD zijn geleased.

Kermissen

Door de coronacrisis zijn er geen kermissen geweest in 2021. Daardoor zijn er geen opbrengsten gerealiseerd.

Stadsschouwburg/Oosterpoort

De cultuursector is in 2021 wederom enorm geraakt door de opgelegde maatregelen COVID-19 maatregelen. Veel evenementen zijn geannuleerd en verschoven of hebben plaatsgevonden met veel minder publiek dan geprognosticeerd. De gevolgen hiervan zien we terug aan zowel de inkomsten- als uitgavenkant voor de programmering en horeca. De omzet programmering en de horecaomzet is gedaald met 80%, de inzet van flexpersoneel met 50%. We zien dus minder inkomsten tegen relatief hoge personeelsinzet (triage, security, placering, ticketingpool). De huurinkomsten daalden met 20%. Het NNO kon blijven repeteren en die huurinkomsten waren dus stabiel.  

Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge
Door de Corona-crisis is de kostendekkendheid in beginsel lager. Dit is het gevolg van minder inkomsten dan begroot doordat sportaccommodaties een groot deel van het jaar gesloten zijn. Echter, doordat de lagere inkomsten deels worden  gecompenseerd door minder uitgaven en deels door rijksvergoedingen, is de afwijking op de kostendekkendheid op 3 onderdelen - sporthallen, sportparken en gymlokalen - marginaal. Daarnaast is er over zowel 2020 als ook 2021 een specifieke uitkering ontvangen voor ijs en zwembaden. Daardoor is op deze twee onderdelen de kostendekkendheid hoger dan begroot.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18