Deelprogramma 7.3: Auto

7.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

In de bereikbaarheid van onze gemeente als geheel en de economische kerngebieden in het bijzonder zijn de wegen die de gemeente met de regio, provincie en de rest van Nederland verbinden erg belangrijk. De capaciteit van de ringwegen willen wij uitbreiden en de doorstroming en betrouwbaarheid ervan verbeteren. Daarom willen wij alle gelijkvloerse aansluitingen ongelijkvloers maken. Tegelijkertijd willen we ook de ruimtelijke kwaliteit rondom de ring verbeteren en de barrièrewerking zoveel mogelijk verminderen. Bovendien streven we naar minder autokilometers in de spits via mobiliteitsmanagement en het beter benutten van de infrastructuur met behulp van verkeersmanagement en andere slimme instrumenten.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting

 2021

Rekening

2021

Bereikbaarheid van de economische kerngebieden

Doorstroming:

Binnenstad

17%

17%

25%

17%

UMCG   

14%

19%

28%

20%

Zernike Campus

26%

28%

39%

29%

Europapark

14%

17%

26%

20%

Martiniziekenhuis

17%

19%

29%

21%

Betrouwbaarheid:

Binnenstad

-3%

6%

20%

6%

UMCG

-3%

2%

19%

4%

Zernike Campus

2%

6%

19%

7%

Europapark

-11%

-11%

18%

1%

Martiniziekenhuis

-10%

-1%

18%

-5%

* Voor de hoofdroutes van en naar economische kerngebieden is een basiskwaliteit (normwaarde) voor doorstroming en betrouwbaarheid bepaald. Die basiskwaliteit heeft betrekking op de beide spitsperioden. De daadwerkelijk gerealiseerde kwaliteit wordt vervolgens jaarlijks per economisch kerngebied bepaald en afgezet tegen de normwaarde. Wanneer er een betere kwaliteit is gerealiseerd dan de normwaarde, wordt dit tot uitdrukking gebracht door een positief percentage. Bij een negatief percentage is de normwaarde niet gehaald.

Wat wilden we bereiken in 2021?

Voor wat betreft de Aanpak Ring Zuid wilden we zoveel mogelijk conform onze planning werken en waar mogelijk deze proberen te versnellen. Groningen Bereikbaar voerde rond Groningen Spoorzone en de grote verbouwing van de Zuidelijke Ringweg de regie op het bereikbaar houden van Groningen en op de uitvoering van aanvullende maatregelen die daarvoor moeten zorgen, maar zorgde ook voor een goede communicatie en inzet op mobiliteits- en verkeersmanagement. De samenwerking zou worden verlengd, zodat Groningen Bereikbaar in ieder geval tot en met 2024 blijft bestaan.

De verkenning voor het ongelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg liep door in 2021. De naar voren getrokken tussentijdse maatregelen, zoals het verbeteren van de sociale veiligheid van de fietstunnels en de realisatie van een extra aansluiting op het Reitdiepplein, werden onderzocht en de voorbereiding daarvan is gestart.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Verdere uitvoering van de Aanpak Ring Zuid;
  • Nemen van aanvullende maatregelen gericht op de doorstroming van het openbaar vervoer op ons wegennet tijdens Operatie Julianaplein;
  • Deelnemen aan samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar;
  • Verkennen van het gelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg.

Conclusie

Na het afsluiten van de Vaststellingsovereenkomst op 19 januari 2021 werd er het afgelopen jaar hard gewerkt aan de Aanpak Ring Zuid. Dat is buiten ook goed zichtbaar. Op steeds meer plaatsen zijn de contouren van de toekomstige Zuidelijke Ringweg te zien. In juni 2021 is het nieuwe viaduct in de A28 over de Brailleweg volledig in gebruik genomen. Afgelopen zomer was de Zuidelijke Ringweg zes weken dicht vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan de Europaweg en werkte Combinatie Herepoort aan de verbreding van de noordelijke rijbaan. Een volgend belangrijk moment is de aanleg van het tijdelijke Julianaplein. Vanaf 11 februari 2022 wordt het Julianaplein in verschillende fases afgesloten voor een periode van dertien weken. De grootschalige werkzaamheden leiden naar verwachting tot ernstige verkeershinder. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken zijn we in 2021 met de voorbereidingen hiervoor begonnen.

De samenwerkingsovereenkomst voor Groningen Bereikbaar is verlengd tot en met 2024. Dat is gebeurd met het oog op de langere looptijd van Aanpak Ring Zuid.

In 2021 zijn we nog niet gestart met het verkennen van de ombouw van de Westelijke Ringweg. De belangrijkste reden hiervoor is dat onze gemeentelijke én provinciale ambities niet overeenkomen met het beschikbare budget. Daarom lobbyen we bij het ministerie, zodat ook het Rijk gaat bijdragen aan de ombouw van de Westelijke Ringweg. Voor een tweetal tussentijdse maatregelen hebben we daarentegen wel een ontwerp opgesteld. Het gaat dan om een verbeterde verkeersdoorstroming/verkeersveiligheid bij Reitdiephaven en het verbeteren van de sociale veiligheid in de fietstunnel bij West End (Vinkhuizen Zuid). De ontwerpen worden met de omgeving besproken.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18