Deelprogramma 4.2: Passende ondersteuning en zorg

4.2.1 Ondersteunende voorzieningen

Ondersteunende voorzieningen hebben een sleutelfunctie tussen de sociale basisvoorzieningen en de zorgvoorzieningen. Ondersteunende voorzieningen zijn gericht op de totstandbrenging van een goede vraaganalyse en een eventueel daaruit volgend ondersteuningsplan voor inwoners. Het ondersteuningsplan bestaat uit interventies die een collectief en/of individueel karakter hebben. De ondersteunende voorzieningen maken onderdeel uit van de integrale aanpak van WIJ Groningen.

Naast het bieden van collectieve preventieve ondersteuning gericht op de sociale basis, voert Stichting WIJ Groningen taken uit op het gebied van individuele ondersteuning. Deze ondersteuning richt zich op inwoners/gezinnen die, al dan niet tijdelijk, verminderd zelfredzaam zijn, met een ondersteuningsbehoefte op één of meerdere leefgebieden. Met het oog op deze ondersteuning vormt een brede, op de ondersteuningsvraag toegespitste vraaganalyse een belangrijke basis. Deze vraaganalyse is het vertrekpunt voor de opstelling van een ondersteuningsplan, die door de betrokken persoon/personen en Stichting WIJ Groningen gezamenlijk tot stand wordt gebracht. Bij het zoeken naar duurzame oplossingen voor ondersteuningsvragen worden zoveel mogelijk de eigen mogelijkheden van een huishouden, alsmede de beschikbare mogelijkheden in de wijk voor zover dit basisvoorzieningen betreffen, benut. Op de uitvoering van het ondersteuningsplan voert Stichting WIJ Groningen vervolgens, vanuit het uitgangspunt ‘één regisseur per huishouden’, samen met onze inwoners regie. Indien sprake is van langdurige professionele ondersteuning wordt het ondersteuningsplan overgedragen aan het gebiedsondersteuningsnetwerk (GON). Het GON geeft hier vervolgens uitvoering aan. Ook schakelt WIJ Groningen specialistische jeugdhulp in, waar van belang.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Rekening
2019

Rekening
2020

Begroting
2021

Rekening
2021

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft dat de
geboden ondersteuning door WIJ-Groningen past bij de hulpvraag

68%

69%

>70%

65%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft dat de
kwaliteit van de geboden ondersteuning door WIJ-Groningen goed is

62%

63%

>70%

58%

% Cliënten met Wmo voorziening dat aangeeft snel geholpen te zijn bij de hulpvraag

75%

Nieuwe indicator per 2021

>80%

77%

% Cliënten met Wmo voorziening dat aangeeft zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker

86%

Nieuwe indicator per 2021

>85%

87%

% Cliënten met Wmo voorziening dat aangeeft samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing

79%

Nieuwe indicator per 2021

>80%

80%

Kengetallen

Rekening
 2019

Rekening
 2020

Begroting
2021

Rekening
2021

Aantal meldingen WIJ-Groningen dat
is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek)

14.509

17.048

kengetal

15.159

% Meldingen WIJ-Groningen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek)

Ca. 37%

Ca. 55%

kengetal

Ca. 58%

Wat wilden we bereiken in 2021?

Ten behoeve van de ondersteunende voorzieningen werkten de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, in 2021 aan de volgende resultaten:

  • De inwoner voert maximaal de regie over zijn eigen leven;
  • Het onderzoek (vraagverheldering en opstelling ondersteuningsplan) en de daaruit voortkomende ondersteuning is passend bij de ondersteuningsvraag en sluit aan op de eigen kracht van inwoners;
  • Jeugd en hun ouders/verzorgers die met een hulpvraag bij de huisarts komen ontvangen passende ondersteuning;
  • Inwoners zijn in de gelegenheid om hun ervaringen over het contact met Stichting WIJ Groningen te delen;
  • Gezinnen met zware, complexe problematiek worden adequaat ondersteund;
  • Kwetsbare doelgroepen en inwoners die niet ontvankelijk zijn voor ondersteuning (zoals veroorzakers van overlast of zorgmijders) zijn onder de aandacht en ontvangen passende ondersteuning;
  • Klachten zijn zorgvuldig behandeld en afgehandeld en leiden aantoonbaar tot verbetering;
  • De door de aanbieder geboden ondersteuning sluit aan op de doelen uit het ondersteuningsplan;
  • De resultaten van de ondersteuning zijn integraal, met alle bij de ondersteuning betrokken partijen, geëvalueerd en acties zijn uitgezet conform de uitkomsten van de evaluatie;
  • De ontwikkeling van de zorguitgaven ((maatwerk)voorzieningen en jeugdhulp) is transparant en passende beheersmaatregelen zijn getroffen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Gebleken is dat in 2021 circa 65% van de personen die op enigerwijze door een WIJ-team zijn ondersteund, deze ondersteuning (volledig) passend vonden bij hun ondersteuningsvraag. Daarmee constateren we een relatief lichte daling ten opzichte van de voorliggende jaren. Het aantal inwoners dat aangaf de ondersteuning als niet passend te ervaren bedroeg 12%. 23% van de respondenten was neutraal in hun reactie;
  • Eenzelfde relatieve daling valt op te tekenen waar het gaat om de ervaren kwaliteit van de ondersteuning. Het percentage inwoners dat de ondersteuning naar aanleiding van een hulpvraag als goed heeft ervaren bedraagt 58% en daalt daarmee ten opzichte van 2020. 27% van de inwoners was neutraal qua opvatting en 14% gaf aan de ondersteuning naar aanleiding van de hulpvraag als onvoldoende te beoordelen;
  • Uit onderzoeksresultaten onder inwoners met een Wmo voorziening zijn relatief lichte stijgingen waarneembaar. Zo is het percentage inwoners dat aangeeft snel geholpen te zijn bij de hulpvraag licht gestegen ten opzichte van 2019. Datzelfde geldt voor het percentage inwoners dat zich serieus genomen voelde door de medewerker van WIJ Groningen alsook voor het percentage inwoners dat aangaf samen met een medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing;
  • WIJ Groningen heeft in 2021 een toename geconstateerd van het aantal meervoudige of complexe vragen waar nader onderzoek voor nodig is. Van WIJ medewerkers werd maximale inspanning gevraagd om goed onderzoek te doen en om preventieve oplossingen te vinden, wat relatief tijdrovend is. Uitstel van het doen van melding van ondersteuningsvragen als gevolg van de corona maatregelen spelen in dit kader naar grote waarschijnlijkheid een rol van betekenis.

Conclusie

Ondanks een dalende trend kan ook voor 2021 gesteld worden dat het merendeel van de inwoners de dienstverlening van WIJ Groningen positief waardeert of, anders gesteld, niet als negatief beoordeelt. Dit geldt zowel voor de passendheid van de geboden ondersteuning in relatie tot de hulpvraag als voor de waardering van de kwaliteit van de geboden ondersteuning. Wel zal met WIJ Groningen gezocht worden naar verklaringen voor de relatieve afname, om als gevolg hiervan mogelijk interventies in te zetten die tot een kentering kunnen leiden.

Daarnaast heeft een aantal kerninterventies dat is ingezet in het kader van een versnelling in de transformatieopdracht, zoals de ontwikkeling van de aanpak voor inwoners die van een stapeling van voorzieningen gebruik maken (domeinstapelaars), in 2021 tot positieve resultaten geleid. Er is echter een lange adem nodig om een significante omslag te kunnen bewerkstelligen in het substitueren van professionele ondersteuning in alternatieve vormen die zowel effectief als kostenbesparend zijn. De relatieve toename van complexiteit en zwaarte van gemelde ondersteuningsvragen, mede als gevolg van de corona maatregelen, vergemakkelijkt dit proces niet.

Nog niet op alle onderdelen zijn we dan ook waar we willen zijn. Het is van belang om te blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en in de ondersteuning van inwoners en in de gezamenlijke inspanning hiervoor met partners in het sociaal domein.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18