Voor de inwoner die is aangewezen op een uitkering is het belangrijk dat we uitkeringsaanvragen op tijd afhandelen en dat we wet- en regelgeving correct toepassen. Ook het Rijk controleert ons hierop.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator(en) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|---|
% uitkeringsaanvragen (BUIG) dat binnen 8 weken is afgehandeld | 94% | 96% | 100% | 96% |
Foutpercentage verstrekte uitkeringen (BUIG) | <1% | 0% | <1% | <1% |
Wat wilden we bereiken in 2021?
Het streven is geweest om de afhandelingssnelheid in elk geval op hetzelfde hoge niveau te houden. Een foutpercentage <1% is in onze gemeente sinds jaar en dag gebruikelijk.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Investeren in verbreding van kennis bij medewerkers;
- In de aansturing van medewerkers constant aandacht hebben voor het snel en goed afhandelen van aanvragen;
- Vereenvoudigen van het proces door de digitalisering;
- Vanwege de lockdown gesprekken vaker telefonisch laten plaatsvinden, waardoor er minder kans op vertraging is.
- We hebben uitvoering gegeven aan de Tozo, voor mensen die door corona in de financiële problemen raakten;
Conclusie
Door goede sturing weten we de laatste jaren de afhandelingssnelheid op een hoog niveau te houden. Ook in 2021 is dat gelukt.