Deelprogramma 1.2: Inkomen en armoedeverlichting

1.2.1 Uitkeringen

Voor de inwoner die is aangewezen op een uitkering is het belangrijk dat we uitkeringsaanvragen op tijd afhandelen en dat we wet- en regelgeving correct toepassen. Ook het Rijk controleert ons hierop.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

% uitkeringsaanvragen (BUIG) dat binnen 8 weken is afgehandeld

94%

96%

100%

96%

Foutpercentage verstrekte uitkeringen (BUIG)

<1%

0%

<1%

<1%

Wat wilden we bereiken in 2021?

Het streven is geweest om de afhandelingssnelheid in elk geval op hetzelfde hoge niveau te houden. Een foutpercentage <1% is in onze gemeente sinds jaar en dag gebruikelijk.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Investeren in verbreding van kennis bij medewerkers;
  • In de aansturing van medewerkers constant aandacht hebben voor het snel en goed afhandelen van aanvragen;
  • Vereenvoudigen van het proces door de digitalisering;
  • Vanwege de lockdown gesprekken vaker telefonisch laten plaatsvinden, waardoor er minder kans op vertraging is.
  • We hebben uitvoering gegeven aan de Tozo, voor mensen die door corona in de financiële problemen raakten;

Conclusie

Door goede sturing weten we de laatste jaren de afhandelingssnelheid op een hoog niveau te houden. Ook in 2021 is dat gelukt.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18