Programma 14: Overhead en ondersteuning organisatie

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2021

Verschil

Lasten

14.1 Overhead en ondersteuning organisatie

118.906

125.091

124.059

1.032

14.1.1 Overhead

115.264

120.958

117.574

3.385

14.1.2 Ondersteuning organisatie

0

0

417

-417

14.1.3 Overige werken voor derden

3.642

4.133

6.069

-1.936

Totaal Lasten

118.906

125.091

124.059

1.032

Baten

14.1 Overhead en ondersteuning organisatie

13.168

12.846

18.220

5.374

14.1.1 Overhead

10.007

9.185

13.336

4.150

14.1.2 Ondersteuning organisatie

0

0

220

220

14.1.3 Overige werken voor derden

3.161

3.661

4.664

1.003

Totaal Baten

13.168

12.846

18.220

5.374

Totaal Saldo voor bestemming

105.738

112.245

105.839

6.405

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

169

169

169

0

Totaal onttrekkingen

126

159

159

0

Totaal saldo na bestemming

105.781

112.255

105.849

6.406

Financiële toelichting

14.1 Overhead en ondersteuning organisatie

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.032

5.374

6.406

Hervormingen (N 160 duizend euro)
Binnen programma 14 vallen hervormingen welke afkomstig zijn uit de begroting 2019 en 2020. Het resultaat bestaat uit de volgende onderdelen.

Verhoging dekkingsgraad tarieven
In de begroting 2019 is een bedrag van 400 duizend opgevoerd voor de maatregel verhogen dekkingsgraad tarieven. In 2021 hebben wij daarvan 300 duizend euro incidenteel en 20 duizend euro structureel gerealiseerd. Het resterende incidentele nadeel bedraagt daarmee 80 duizend euro.

Hardwaremiddelen ICT
Er is een stijging in de uitgifte van ICT middelen waarneembaar (onder andere IPads en laptops). Dit past binnen de visie om de medewerkers te voorzien van moderne ICT-voorzieningen. Een efficiëntere inzet van de ICT middelen zou evenwel moeten leiden tot lagere lasten. Deze beoogde besparing ad 80 duizend euro is niet gerealiseerd door het toenemen van thuiswerken en locatie-onafhankelijk werken.

Meerjarige projecten (V 3,3 miljoen euro)
Het voordelige resultaat op de meerjarige projecten bedraagt 3,3 miljoen euro. Onderstaande projecten in programma 14 zijn als meerjarige exploitatieprojecten aangemerkt door de raad. Budgetten hiervoor zijn beschikbaar gesteld over de gehele looptijd van deze projecten. Dit betekent dat er tussentijds over- of onderbestedingen kunnen ontstaan, maar dat er wel binnen het totale beschikbare budget wordt gewerkt.

Businesscase outsourcing ICT (V 2,5 miljoen euro)
In 2021 vertraagde de transitie van de generieke ICT naar Fujitsu waardoor 2,7 miljoen euro van het daarvoor bestemd projectgeld in 2021 niet is uitgegeven. Hiermee samenhangend werd 537 duizend euro van het projectbudget voor het onderdeel BC klant, project standaardisatie en rationalisatie, niet besteed. Daarnaast betekende de vertraging in de transitie dat 625 duizend euro aan taakstelling voor het project standaardisatie en rationalisatie niet in 2021 kon worden gerealiseerd en zijn er extra projectkosten gemaakt van 153 duizend euro. Het saldo van 2,5 miljoen euro schuift door naar 2022.

Revitalisering Stadhuis (N 378 duizend euro)
De kosten voor de revitalisering van het stadhuis zijn in 2021 378 duizend euro hoger dan begroot. Voorgaande jaren was er sprake van een overschot en in 2022 is nog budget beschikbaar.

Stadhuis tijdelijke huisvesting Radesingel (V 220 duizend euro)
Er zijn in 2021 geen kosten gemaakt voor de tijdelijke huisvesting Stadhuis. Deze kosten worden in 2022 gemaakt wanneer de verhuizing van de Radesingel naar het Stadhuis staat gepland.

Brandveiligheid (V 451 duizend euro)
In 2021 is gestart met het meerjarig uitvoeringsproject brandveilig gebruik gemeentelijke panden, er is in 2021 gestart met de inspectiewerkzaamheden aan de panden. De uitvoeringswerkzaamheden zijn voorzien vanaf 2022 en verder.

Transitie DIV (V 447 duizend euro)
Door vertragingen in het project als gevolg van onvoldoende personele capaciteit verschuiven de geplande activiteiten en werkzaamheden en de daaraan gerelateerde kosten naar 2022.

E-suite (V 97 duizend euro)
Het meerjarig project vervanging van de E-suite is in 2021 gestart. In 2021 is minder uitgegeven dan verwacht maar de verwachting is dat in 2022 nodig is wegens verschuiving van kosten in de tijd.

Facilitaire zaken (V 1,1 miljoen euro)
De schoonmaak-, vracht- en verzendkosten en kosten ten behoeve van openbaar vervoer, drankautomaten en printers zijn fors lager uit gevallen dan begroot, 895 duizend euro.Het voordeel is grotendeels corona gerelateerd.Bovendien zijn er minder kosten voor onderhoud gemaakt van 227 duizend euro.

ICT beheer en beveiliging (N 406 duizend euro)
Enerzijds heeft corona ervoor gezorgd dat we extra ICT dienstverlening hebben geleverd aan externe partijen wat een klein voordeel heeft opgeleverd, maar hebben we ook weer te maken gehad met een aantal onvoorziene kosten gekoppeld aan de migratie en het langer in de lucht houden van nog oude ICT systemen, tezamen een nadeel van 653 duizend euro. Als gevolg van corona zijn leveringsproblemen ontstaan waardoor duurdere laptops aangeschaft moesten worden met een hogere afschrijving en geeft een nadeel van 72 duizend euro. Verder is er een voordeel van 144 duizend euro ontstaan op diverse ICT onderdelen. Op I-beveiliging is sprake van een voordeel van 175 duizend euro doordat een deel van de personele inzet rondom I-beveiliging is gedaan ten behoeve van businesscase outsourcing ICT en zijn de daaraan gerelateerd lasten daar verantwoord. Totaal resulteert dit in een nadeel van 406 duizend euro.

Verzekeringen (N 300 duizend euro)
Bij verzekeringen is een nadeel ontstaan van 200 duizend euro door het verwerken van de eigen risico’s bij schades. Verder is er een nadeel van 100 euro gerealiseerd door premiestijgingen en toename van verzekerde waarden.

Specifieke uitkering Sport (SPUK) (V 180 duizend euro)
De overhead valt via een mengpercentage voor een deel te verrekenen met het BTW-compensatiefonds. Door de regeling SPUK (specifieke uitkering) Sport valt het deel dat van de overhead toe te rekenen is aan de sport buiten het BTW-compensatiefonds. Dit nadeel op de lasten wordt door deze uitkering gecompenseerd voor een bedrag van 180 duizend euro.

Mengpercentage BTW overhead (V 480 duizend euro)
Op basis van verdeelsleutels komt een deel van de overhead in aanmerking voor compensabele BTW. In 2021 is op deze verdeelsleutel een correctie doorgevoerd. Dit was niet begroot en resulteert daarmee in een voordeel van 480 duizend euro.

Vorming en opleiding (V 702 duizend euro)
Er is een voordeel van 702 duizend euro op vorming en opleiding in programma 14. Corona is hiervoor het grootste gedeelte de oorzaak van.

DOIB (V 434 duizend euro)
Een aantal projecten heeft een kleiner beroep gedaan op het budget voor DOIB, organisatie brede (door) ontwikkeling van dienstverlening, organisatieontwikkeling en innovatie bedrijfsvoering, omdat de kosten lager zijn uitgevallen dan begroot. Dit komt deels door een latere start van programma’s wat veroorzaakt werd door de beschikbaarheid van personele capaciteit. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om projecten op het gebied van financiën, HRM en facilitair.

Loonkosten WIZ (N 713 duizend euro; programma 1: V 713 duizend euro)
Bij Werk in Zicht , een regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen, is in de loop van het jaar de formatie toegenomen. Omdat dit indirecte functies zijn, zijn deze kosten niet in deelprogramma 1.1 maar in deelprogramma 14.1 geland. Dit betekent dat we in deelprogramma 1.1 een voordeel van 713 duizend euro zien en op deelprogramma 14.1 een nadeel, per saldo neutraal.

Incidentele resultaten bedrijfsvoering (V 1,3 miljoen euro)
We hebben een incidenteel voordeel van 1,3 miljoen euro behaald op de bedrijfsvoering. Dit wordt vooral veroorzaakt door vacatureruimte en meer opbrengsten uit detacheringen op diverse onderdelen in de organisatie.

Frictiekosten boventalligheid (V 279 duizend euro)
Er hebben dit jaar diverse mutaties op de reorganisatie voorziening plaatsgevonden. Er was sprake van een vrijval van 561 duizend euro wat met name wordt veroorzaakt doordat er medewerkers in de voorziening waren opgenomen die nu geen herplaatsers meer zijn.
Buiten deze voorziening om zijn er nog kosten gemaakt voor herplaatsers in het kader Van werk naar Werk, bovenformatieve medewerkers en vertraging bij een aantal herkeuringen van de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) bij de uitvoerende externe partij. Dit resulteert in een tekort van 282 duizend euro. Per saldo bedraagt het voordeel op frictiekosten boventalligheid 279 duizend euro.

Vrijval voorziening casusregie GGD (V 220 duizend euro)
De reorganisatie casusregie GGD is afgerond, alle deelnemers hebben een nieuwe functie of de AOW leeftijd bereikt. Dat leidt tot een voordeel van 220 duizend euro.

Overige verschillen (N 10 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 10 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18