Programma 7: Verkeer

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2021

Verschil

Lasten

07.1 Fiets

3.083

3.689

2.366

1.323

07.1.1 De fiets in beweging

627

970

633

337

07.1.2 Fietsparkeren

2.456

2.719

1.733

986

07.2 Openbaar vervoer

-1.047

-957

979

-1.935

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

-1.212

-1.122

727

-1.848

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

165

165

252

-87

07.3 Auto

195

499

832

-333

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

165

469

700

-231

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

30

30

132

-102

07.4 Parkeren

16.339

16.362

15.762

601

07.4.1 Parkeervoorzieningen

2.717

2.723

2.546

176

07.4.2 Parkeerbedrijf

13.622

13.640

13.215

424

07.5 Verkeersveiligheid

539

95

180

-86

07.5.1 Verkeersveiligheid

539

95

180

-86

07.6 Overig verkeer

11.306

12.467

11.409

1.058

07.6.1 Overig verkeer

11.306

12.467

11.409

1.058

Totaal Lasten

30.415

32.155

31.528

627

Baten

07.1 Fiets

0

0

63

63

07.1.1 De fiets in beweging

0

0

63

63

07.1.2 Fietsparkeren

0

0

0

0

07.2 Openbaar vervoer

0

0

11

11

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

0

0

11

11

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

0

0

0

0

07.3 Auto

0

0

121

121

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

0

0

17

17

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

0

0

103

103

07.4 Parkeren

22.519

22.246

21.609

-638

07.4.1 Parkeervoorzieningen

3.104

2.831

3.211

380

07.4.2 Parkeerbedrijf

19.415

19.415

18.397

-1.018

07.5 Verkeersveiligheid

0

0

25

25

07.5.1 Verkeersveiligheid

0

0

25

25

07.6 Overig verkeer

300

300

1.249

949

07.6.1 Overig verkeer

300

300

1.249

949

Totaal Baten

22.819

22.546

23.076

530

Totaal Saldo voor bestemming

7.596

9.609

8.452

1.157

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

350

1.124

1.124

0

Totaal onttrekkingen

1.000

2.187

1.187

1.000

Totaal saldo na bestemming

6.946

8.546

8.389

157

Financiële toelichting

7.1 Fiets

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.323

63

1.386

Tijdelijke fietsmaatregelen (V 668 duizend euro)
Door de coronacrisis is een deel van de middelen voor tijdelijke fietsmaatregelen niet ingezet. Hierbij gaat het onder andere om fietsparkeeroplossingen aan de westkant van de binnenstad en de inzet van fietsstewards. Voor het jaar 2022 verwachten we extra inzet omdat naast het uitgaansgebied, dan ook in het gebied rond de nieuwe fietsenstalling Grote Markt fietsstewards worden ingezet. In dit deelprogramma leidt dit tot lagere lasten van 668 duizend euro.

Fietsparkeren (V 308 duizend euro)
Als gevolg van de coronapandemie zijn de openingstijden van de fietsenstallingen aangepast, waardoor er minder personeel is ingezet. Daarnaast zorgt de latere openstelling van de fietsenstalling Grote Markt voor een voordeel. Ook is er voor de fietsenstalling Nieuwe Markt minder besteed aan inhuur personeel.  
Naast nog een aantal kleinere afwijkingen leidt bovenstaande tot lagere lasten van in totaal 308 duizend euro.

Herstelagenda Groningen Vooruit (V 80 duizend euro)
In juni 2021 heeft de raad besloten 3,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de Herstelagenda “Groningen vooruit”. Deze agenda richt zich op sectoren en plekken waar de coronacrisis grote economische impact heeft gehad. Het plan is flexibel ingestoken, meegroeiend met de versoepelingen, en kan worden aangepast  wanneer nodig.
Eind 2021 valt van de beschikbare middelen in totaal ruim 2,6 miljoen euro vrij omdat de daadwerkelijke besteding van middelen pas halverwege 2021 is opgestart. Veel activiteiten zijn inmiddels al wel in gang gezet.
In de begroting 2021 zijn deze middelen binnen diverse deelprogramma’s opgenomen. Binnen dit deelprogramma leidt de vrijval van middelen tot een voordelig resultaat van 80 duizend euro.

Overige (V 330 duizend euro)
Overige verschillen binnen dit deelprogramma worden vooral verklaard door het optredende resultaat op de inzet van intensiveringsmiddelen Verkeer. Dit moet worden bezien in samenhang met elk van de deelprogramma 's 7.1 t/m 7.6. In totaal toont dit een vrijwel neutraal resultaat.

7.2 Openbaar vervoer

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-1.935

11

-1.924

Taakstelling Stedelijk Investeringsfonds (SIF) (N 1,6 miljoen euro)
In de begroting is een algemene bezuiniging op de structurele middelen voor het SIF opgenomen. Deze wordt voor het grootste deel ingevuld door het schrappen van de middelen voor een parkeergarage in het stationsgebied in 2022.
De resterende structurele bezuinigingstaakstelling is in 2021 incidenteel voor in totaal 1,6 miljoen euro ingevuld door uitgavenreductie op diverse onderdelen. In deelprogramma 7.2 Openbaar vervoer is de totale incidentele taakstelling in 2021 als nadelig effect verantwoord. De realisatie van deze taakstelling is binnen diverse andere deelprogramma’s verantwoord. Per saldo leidt dit in totaal tot een neutraal effect binnen de jaarrekening. Voor een nadere onderbouwing van deze resultaten verwijzen wij naar de bijlage SIF-middelen van deze jaarrekening.

Plankosten Spoorzone (N 293 duizend euro)
In het Stedelijk Investeringsfonds (SIF) zijn middelen opgenomen voor het gebiedsontwikkelingsproject Stationsgebied/Spoorzone. Voor dit SIF-project maken we ook plankosten. Dit zijn kosten voor planbegeleiding van projecten die niet kunnen worden verrekend en voorbereidende planontwikkelingskosten voor een project dat door de raad is vastgesteld.
Deze kosten worden gedekt uit het SIF-plankostenbudget dat is opgenomen binnen deelprogramma 8.1. In 2021 bedroegen deze plankosten 293 duizend euro.

Overige (N 31 duizend euro)
Overige verschillen binnen dit deelprogramma worden vooral verklaard door het optredende resultaat op de inzet van intensiveringsmiddelen Verkeer. Dit moet worden bezien in samenhang met elk van de deelprogramma 's 7.1 t/m 7.6. In totaal toont dit een vrijwel neutraal resultaat.

7.3 Auto

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-333

121

-212

Plankosten Zuidelijke Ringweg (N 203 duizend euro)
De beschikbare middelen voor de plankosten van het project Zuidelijke Ringweg zijn eind 2021 volledig ingezet. Deze middelen dienen ter dekking van de tariefverschillen of niet door de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid gefinancierde kosten. De overschrijdende kosten van 203 duizend euro worden gedekt uit het ringsparenbudget (zie deelprogramma 7.6).

Overige (N 9 duizend euro)
Overige verschillen binnen dit deelprogramma worden vooral verklaard door het optredende resultaat op de inzet van intensiveringsmiddelen Verkeer. Dit moet worden bezien in samenhang met elk van de deelprogramma 's 7.1 t/m 7.6. In totaal toont dit een vrijwel neutraal resultaat.

7.4 Parkeren

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

601

-638

-37

Parkeren (N 539 duizend euro)
De coronacrisis heeft ook in 2021 impact gehad op de inkomsten van het parkeerbedrijf. Dit heeft geleid tot lagere inkomsten uit parkeergarages en straatparkeren van 1,931 miljoen. De verwachting is dat gemeenten voor dit nadeel (grotendeels) gecompenseerd gaan worden door het Rijk, evenals dat ook in 2020 is gebeurd.
Daarnaast zijn er hogere opbrengsten van 916 duizend euro uit de overige onderdelen van de parkeerexploitatie. Deze bestaan vooral uit hogere opbrengsten uit staangelden (vergunningen) en dagaccounts (704 duizend euro). Dit wordt met name veroorzaakt door tariefsverhogingen, uitbreiding van het betaald parkeren gebied en toename in het gebruik van dagaccounts.
De lagere lasten van 476 duizend euro worden onder andere verklaard doordat het contract voor het vergunningensysteem is verlengd en niet opnieuw is aanbesteed (118 duizend euro). Ook is er minder besteed aan onderzoek en pilots nieuwe technieken vanwege onvoldoende capaciteit (90 duizend euro).

Parkeerbelasting buitenlandse kentekens (V 378 duizend euro)
Vanaf 2021 kan meer parkeerbelasting uit het buitenland worden geïnd. Dit houdt verband met Europese afspraken die het mogelijk maken om internationale kentekengegevens uit te wisselen. Hierdoor stijgen de opbrengsten van de naheffingsaanslagen die opgelegd worden aan buitenlandse kentekens.

Overige (V 124 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 124 duizend euro.

7.5 Verkeersveiligheid

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-86

25

-61

Overige (N 61 duizend euro)
Overige verschillen binnen dit deelprogramma worden vooral verklaard door het optredende resultaat op de inzet van intensiveringsmiddelen Verkeer. Dit moet worden bezien in samenhang met elk van de deelprogramma's 7.1 t/m 7.6. In totaal toont dit een vrijwel neutraal resultaat.

7.6 Overig verkeer

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.058

949

2.007

Bussen over West (V 1 miljoen euro)
In de begroting 2021 zijn SIF-middelen opgenomen ten behoeve van geluidwerende maatregelen voor het project Bussen over West. Voor deze geluidwerende maatregelen, waarvoor de te maken kosten conform de aangescherpte BBV-voorschriften niet zijn te activeren, heeft de raad in december 2020 besloten incidenteel 1 miljoen euro beschikbaar te stellen via een onttrekking aan de SIF-reserve. Eind 2021 is gebleken dat besteding van deze middelen voorzien is in 2022. In de realisatie bij de jaarrekening is dit voordeel van 1 miljoen euro al verrekend met de SIF-reserve omdat is afgezien van betreffende onttrekking aan deze reserve. Dit is conform de met de raad afgesproken werkwijze in de kadernota Weerstandsvermogen 2020, waar de nota Reserves en voorzieningen onderdeel van uitmaakt. Normaliter is de begrote reserve-onttrekking gelijk aan de gerealiseerde onttrekking. In dit geval is dat niet zo. Binnen dit deelprogramma ontstaat daardoor een voordeel, dat wegvalt tegen het nadeel bij de reservemutaties in dit programma.

Ringsparen (V 454 duizend euro)
In 2021 hebben we een deel van de beschikbare ringspaarmiddelen vanuit het Stedelijke Investeringsfonds (SIF) ingezet voor dekking van de plankosten Zuidelijke Ringweg. Dit betreft een bedrag van 203 duizend euro. In deelprogramma 7.3 verantwoorden we dit nadelige resultaat.

Oosterhamrikzone (V 250 duizend euro)
In de begroting 2021 zijn SIF-middelen opgenomen voor het gebiedsontwikkelingsproject Oosterhamrikzone. Dit betreft middelen ter dekking van kapitaallasten. Eind 2021 vallen deze middelen vrij omdat de betreffende activa nog niet gereed zijn.

Ontsluitingsroute Meerstad (geen afwijking)
Voor de aanleg van de ontsluitingsroute Meerstad heeft de provincie Groningen een subsidie beschikbaar gesteld. Deze subsidie is via de gemeente Groningen doorgegeven aan Meerstad BV. Voor de verantwoording in de jaarrekening betekent dit dat zowel hogere lasten als hogere baten van 542 duizend euro optreden. Per saldo een neutraal effect.

Overige (V 303 duizend euro)
Overige verschillen binnen dit deelprogramma worden vooral verklaard door het optredende resultaat op de inzet van intensiveringsmiddelen Verkeer. Dit moet worden bezien in samenhang met elk van de deelprogramma's 7.1 t/m 7.6. In totaal toont dit een vrijwel neutraal resultaat.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18