Maatschappelijke opvang (V 7,0 miljoen euro; programma 13: V 3,6 miljoen euro) In de Maatschappelijke Opvang (MO) worden voorzieningen georganiseerd voor alle inwoners van de provincie Groningen. Dit wordt vanuit het programma Beschermd Wonen & Opvang (BW&O) namens alle Groninger gemeenten georganiseerd.Het totale voordeel op MO bedraagt 10,6 miljoen euro. Dit voordeel kent de volgende oorzaken. Corona effecten (V 3,4 miljoen euro, programma 13 V 3,6 miljoen euro) We hebben in 2020 en 2021 in totaal 4,2 miljoen extra gelden voor corona-effecten ontvangen. Hiervan is in 2021 827 duizend euro besteed. Aanvullend hebben we in de december-circulaire 2021 nog 3,6 miljoen euro ontvangen, deze middelen hebben we nog niet in kunnen zetten en verantwoorden we in programma 13. Dak en thuisloosheid (V 1,2 miljoen euro) Voor de brede aanpak van dak- en thuisloosheid heeft het Rijk 1,7 miljoen euro impulsgelden beschikbaar gesteld. Hierbij wordt ingezet op de centrale thema's van "een thuis, een toekomst", zijnde preventie, wonen met begeleiding en vernieuwing van de opvang. De besteding van deze middelen loopt voor 1,2 miljoen euro door in 2022. Exploitatieresultaat (V 2,4 miljoen euro) We hebben op het exploitatieresultaat een voordeel van 2,4 miljoen euro. Oorzaak hiervan is lagere vaststelling van subsidies en niet ingezette restant exploitatie voorgaande jaren. Dit wordt de komende jaren ingezet om de opvangfaciliteiten te vernieuwen/verbeteren en kostenstijgingen bij diverse instellingen op te vangen. Jeugd zorgkosten (N 3,1 miljoen euro; programma 13: V 0,6 miljoen euro) Op jeugdhulp bedraagt het nadeel per saldo 2,5 miljoen euro. Dit heeft de volgende oorzaken: Hogere realisatie jeugdhulp 2020 (N 1,5 miljoen euro) De definitieve realisatie 2020 is 1,5 miljoen euro hoger uitgevallen dan werd verwacht bij het opstellen van de begroting 2021. De hogere realisatie werkt structureel door en heeft ook in 2021 tot een nadeel van 1,5 miljoen euro geleid. Hogere kosten jeugdhulp 2021 (N 8,3 miljoen euro) De kosten van jeugdhulp in 2021 zijn 8,3 miljoen euro hoger uitgevallen dan begroot. Dit bedrag is de optelsom van het achterblijven van de realisatie van de taakstellingen acceleratie WIJ en andere oorzaken. Het is lastig om de oorzaken van de groei specifiek te kwantificeren. Bij het opstellen van de eerste voortgangsrapportage en de begroting van 2022 was onze inschatting dat 2,4 miljoen euro van de taakstellingen acceleratie WIJ niet gerealiseerd zou worden. Op basis van de stand van zaken van de acceleratieprojecten eind 2021 is er geen reden om dit beeld bij te stellen. Dat betekent dat 5,9 miljoen euro van hogere jeugdhulpkosten andere oorzaken heeft. De belangrijkste oorzaak is zeer waarschijnlijk corona. Ten opzichte van 2020 en het beeld dat we hadden ten tijde van het opstellen van de begroting 2021 is het aantal cliënten (licht) toegenomen en zijn de gemiddelde kosten per cliënt gestegen als gevolg van een zwaardere zorgvraag. Daarnaast zien we dat de inzet van de ondersteuner jeugd en gezin (OJG) bij de huisarts wel doorverwijzingen naar de specialistische jeugdhulp voorkomt en daarmee de groei van de kosten van verwijzingen van de huisarts afremt, maar niet leidt tot de verwachte daling van de kosten van verwijzingen van de huisarts. Incidentele middelen jeugdhulp Rijk (V 6,5 miljoen euro) Het Rijk heeft voor 2021 incidenteel 613 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de acute problemen in de jeugdzorg, deels het gevolg van de corona-pandemie en de financiële druk die dit veroorzaakt. Hiervan is 493 miljoen euro toegevoegd aan de algemene uitkering. Het aandeel van de gemeente Groningen hierin is 6,5 miljoen euro. Overige mutaties in Rijksbudget (V 0,4 miljoen euro; programma 13: V 0,6 miljoen euro) In de verschillende circulaires in 2021 heeft het Rijk nog een aantal budgetten met betrekking tot jeugdhulp toegekend (meerkosten corona, vrijval subsidie continuïteit cruciale jeugdzorg, voogdij/18+, ). In totaal leidt dit tot een voordeel van 1,0 miljoen euro. Overige (N 0,2 miljoen euro) Evenals in 2020 zijn de meerkosten van zorgaanbieders als gevolg van corona door de gemeente gecompenseerd, conform landelijke afspraken. Dit leidt tot een nadeel van 0,2 miljoen euro. Hier staat een compensatie van het Rijk tegenover. Beschermd wonen (V 2,7 miljoen euro; programma 13: V 370 duizend euro) In 2021 hebben we vanuit het Rijk eenmalig 5,0 miljoen euro nacalculatie ontvangen op het budget vanwege de vertraging uitstroom WLZ (Wet Langdurig Zorg). Ook hebben we 0,4 miljoen euro ontvangen ter compensatie van coronakosten. Aan de andere kant zijn de inkomsten vanuit de eigen bijdrage 2,2 miljoen euro lager mede door de uitname van de WLZ. Daarnaast vallen de zorgkosten en overige kosten lager uit wat tot een voordeel van 4,5 miljoen euro leidt. Het regionale resultaat bedraagt per saldo 7,7 miljoen euro voordelig. Het aandeel van de gemeente Groningen hierin is 3,1 miljoen euro. Transformatieagenda jeugd (V 1,7 miljoen euro) In de regionale transformatieagenda zijn de inhoudelijke ontwikkelopgaven voor de komende jaren voor de jeugdhulpregio Groningen uitgewerkt. Het fonds is bedoeld om de transformatiebeweging te bevorderen. Wij zijn de penvoerder voor deze gelden. De gelden zijn eind 2018 beschikbaar gekomen (1,2 miljoen euro per jaar, voor de duur van drie jaar). Medio 2019 is het regionale programma Transformatieagenda Jeugdhulp van start gegaan. Transformatief werken kost tijd. Voor een andere manier van werken moeten nieuwe partnerschappen worden verkend en vorm krijgen. De maatregelen en adviezen ter voorkoming van verspreiding van het Coronavirus hebben dat niet gemakkelijker gemaakt. Projecten zijn later tot stand gekomen en hebben een langere doorlooptijd. In de loop van 2021 is besloten het regionale programma met een jaar te verlengen. Dat maakt dat de uitgaven die voorzien waren voor 2021 niet allemaal in dat jaar zijn gedaan. Ook hebben we geconstateerd dat er toch nog projecten moesten worden gestopt omdat ze onvoldoende van de grond kwamen. In 2022 zullen alle lopende projecten worden afgerond. De resultaten zullen worden uitgerold of ingebed in het reguliere werk en de bevindingen zullen worden gedeeld in het netwerk van gemeenten en ketenpartners. Vrouwenopvang (V 1,5 miljoen euro) Vanuit het resultaat 2020 is een plan uitgewerkt om de extra beschikbare middelen van 2020 te besteden. Een gedeelte wordt beschikbaar gehouden voor Veilig Thuis voor tegenvallers met betrekking tot de te verwachten CAO-stijging en wachtlijsten. Daarnaast is een gedeelte beschikbaar voor vervolgonderzoek Intensief Casemanagement bij huisverboden en een gedeelte voor deskundigheidsbevordering Systeem Gericht werken. De besteding van deze middelen loopt voor 1,5 miljoen euro door in 2022. Wmo (V 538 duizend euro) Per saldo hebben we een voordeel op de zorgkosten Wmo van 538 duizend euro. Dit voordeel is het saldo van onderstaande voor- en nadelen. Huishoudelijke hulp (N 682 duizend euro) Het nadeel bij de Huishoudelijke hulp wordt grotendeels veroorzaakt door de doorwerking van hogere tarieven. Daarnaast is het aantal inwoners die een beroep deden op de huishoudelijk hulp gestegen met ruim zes procent. Dit is naast de reguliere groei ook het effect van de aanzuigende werking van het abonnementstarief. Individuele begeleiding en dagbesteding 18+ (V 510 duizend euro) Het voordeel van 510 duizend euro op de individuele begeleiding en dagbesteding 18+ wordt veroorzaakt doordat loon/prijs realisaties afwijken van hetgeen we hebben begroot. Collectief vervoer (V 140 duizend euro) Door corona zijn de vervoersbewegingen beperkt gebleven en hebben we de vervoerders omzetcompensatie verleend. Deze compensatie is gebaseerd op de omzet 2019. Al met al vielen de kosten hierdoor binnen de begroting. Wmo oud (V 448 duizend euro) De kosten van de voorzieningen zijn aanzienlijk lager dan voorgaande jaren. Hierbij spelen meerdere factoren een rol. Zo zijn de kosten gemiddeld lager doordat de inzet van het depot beter benut is. Voorts is er mogelijk nu toch effect zichtbaar van de verandering in wetgeving. Sommige voorzieningen komen voortaan ten laste van de WLZ in plaats van de Wmo. Daarnaast heeft de Stichting WIJ procesverbeteringen ingevoerd opdat effectievere inzet van middelen plaats vindt. Ook is het mogelijk dat de coronamaatregelen tot minder of vertraagde inzet van met name vervoersvoorzieningen heeft geleid. Ten slotte speelt mee dat het verloop van kosten van hulpmiddelen door de tijd altijd grillig verloopt. Eigen bijdrage (V 254 duizend euro) Het voordeel op de eigen bijdrage komt doordat meer inwoners het volledige abonnementstarief betalen. Overige Wmo (N 132 duizend euro) De post overige Wmo betreft een verzamelpost van diverse kosten. De grootste afwijking betreft een nadeel op de uitvoeringskosten SVB inzake PGB Wmo van 220 duizend euro. Jaarlijks worden de uitvoeringskosten van de PGB van de Sociale Verzekeringsbank verhaald op de gemeenten via nacalculatie in de septembercirculaire. Daarnaast zijn er meer toekenningen in het kader van de meer-kostenregeling (MKR) geweest dan. Dit heeft tot een nadeel van 53 duizend euro geleid. De nadelen worden deels gecompenseerd door een voordeel op de PGB zorgkosten. WvGGZ (V 453 duizend euro) Per 1 januari 2020 is de Wet verplichte ggz (WvGGZ) in werking getreden. De WvGGZ is een open einde regeling waardoor de uitvoeringskosten variëren. Het inrichten van de organisatie en de implementatie van de technische en procesmatige aspecten zijn in 2020 afgerond. Het aantal procedures (crisismaatregel via de burgemeester of zorgmachtiging via de rechter) is in 2021 wat lager dan verwacht. Daarnaast zijn er mede door de corona-maatregelen wat minder preventieve interventies gepleegd. In 2021 geeft dit een incidenteel voordeel van 453 duizend euro. Sociaal perspectiefplan corona (V 375 duizend euro) We zijn vanuit het sociaal perspectiefplan corona ‘Iedereen doet weer mee in 050’ gestart met diverse projecten in het kader van meedoen en participeren. Diverse projecten lopen door in 2022, dit leidt tot een voordeel in 2021 van 375 duizend euro. Frictiekosten WIJ (V 337 duizend euro) Het voordelige resultaat betreft het saldo van de jaarschijf 2021 vanuit het frictiekostenbudget wat beschikbaar is gesteld door de raad voor de jaren 2019-2021. In 2021 hebben we minder een beroep hoeven te doen op dit budget dan verwacht door meevallende kosten bij onder meer de invoering van het besturingsmodel. De frictiekosten voor het realiseren van de taakstelling huisvesting lopen door in 2022. Multi-problematiek (V 304 duizend euro) Bij de uitvoering van dit project zien we dat er voldoende gebruik gemaakt kan worden van reguliere middelen waardoor dit budget niet volledig wordt uitgeput. De benodigde impuls op het gebied van wonen en zorg is in 2021 voortgezet. Versnelling Transformatie Sociaal Domein (V 274 duizend euro) Voor de Versnelling Transformatie Sociaal Domein hebben wij in 2020 en in 2021 incidenteel budget ontvangen. Dit budget is mede als gevolg van de coronamaatregelen niet volledig ingezet. Migratie/regio coördinatie statushouders (V 249 duizend euro) De invoeringsdatum van de inburgeringswet is uitgesteld naar 2022. Zo ook de inkoop en aanbesteding van de leertrajecten die daar onderdeel van uit maken. Hierdoor realiseren we in 2021 een voordeel van 249 duizend euro. Onafhankelijke cliëntondersteuning (N 160 duizend euro) Op de post onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) hebben we op basis van de huidige kostprijs en toename van cliënten een tekort van 160 duizend euro. Naast de kostprijs is ook het aantal uren de afgelopen jaren gestegen. Landelijke vreemdelingen voorziening (N 160 duizend euro) In verband met de coronamaatregelen hebben we een extra boot gehuurd ter huisvesting van vreemdelingen. Omdat het rijk niet alle kosten heeft vergoed is een nadeel van 160 duizend euro ontstaan. Problematische doelgroepen (V 151 duizend euro) Op basis van ervaringen met problematische jeugdgroepen zetten wij in op een bredere aanpak met inzet van meer jeugdstraatwerkers en jeugd BOA’s. De inzet van de nieuwe jeugd BOA's is later ingevuld dan we hadden verwacht. Overige verschillen (N 40 duizend euro) De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 40 duizend euro. |