Programma 13: Algemene inkomsten en post onvoorzien

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2021

Verschil

Lasten

13.1 Algemene inkomsten en post onv

13.085

13.117

13.237

-120

13.1.1 Onroerend zaakbelasting

3.624

3.624

2.975

650

13.1.3 Hondenbelasting

90

90

118

-28

13.1.4 Overige belastingen

0

0

0

0

13.1.5 Saldo financieringsfunctie

9.076

9.108

10.006

-898

13.1.7 Post onvoorzien

170

170

0

170

13.1.9 Dividend

124

124

138

-14

Totaal Lasten

13.085

13.117

13.237

-120

Baten

13.1 Algemene inkomsten en post onv

667.460

708.924

727.983

19.059

13.1.1 Onroerend zaakbelasting

94.505

94.505

95.306

801

13.1.2 Roerend zaakbelasting

110

110

134

24

13.1.3 Hondenbelasting

1.115

1.115

1.217

102

13.1.4 Overige belastingen

2.274

2.274

545

-1.730

13.1.5 Saldo financieringsfunctie

10.247

10.377

10.847

470

13.1.6 Gemeentefonds

557.569

598.903

618.382

19.478

13.1.8 Rente reserves

0

0

0

0

13.1.9 Dividend

1.640

1.640

1.553

-87

Totaal Baten

667.460

708.924

727.983

19.059

Totaal Saldo voor bestemming

-654.376

-695.808

-714.746

18.938

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Totaal saldo na bestemming

-654.375

-695.807

-714.746

18.939

Financiële toelichting

13.1 Algemene inkomsten en post onvoorzien

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-120

19.059

18.938

Algemene uitkering (V 19,5 miljoen euro)
Het resultaat op de algemene uitkering gemeentefonds bedraagt 19,5 miljoen euro voordelig. Het voordelige resultaat betreft de optelsom van een aantal afwijkingen die hierna worden toegelicht:

Algemene uitkering 2019 (V 1,0 miljoen euro)
De definitieve gegevens over de totale belastingcapaciteit zijn bekend. De belastingcapaciteit blijkt lager dan aanvankelijk was geraamd. Deze bijstelling leidt voor ons tot een voordelige bijstelling van de verdeling van de middelen in het gemeentefonds van ruim 1 miljoen euro.

Algemene uitkering 2020 (V 17 duizend euro)
De septembercirculaire 2021 meldt een afname van de uitkeringsfactor met één punt door de actualisatie van gegevens over het aantal huishoudens naar (oudere) leeftijdsgroep. Dit is een nadeel van 271 duizend euro. Bijstelling van verschillende maatstaven leidt tot een positieve bijstelling van 288 duizend euro. Per saldo bedraagt het resultaat over 2020 17 duizend euro.

Landelijke ontwikkelingen (V 7,8 miljoen euro)
De begroting 2021 is gebaseerd op de meicirculaire 2020. In overleg met het Rijk is afgesproken om het accres te bevriezen op de stand van de Voorjaarnota 2020 van het Rijk. Om die reden is er geen sprake van een ontwikkeling in het accres. De opschalingskorting is in 2021 incidenteel geschrapt en leidt tot een voordeel van 2,4 miljoen euro. Doordat de ruimte onder het plafond van het BCF hoger is dan geraamd ontstaat een voordeel van 1,6 miljoen euro. Daarnaast is in de circulaires de uitkeringsfactor aangepast zodat de verdeling via de maatstaven en de middelen in het gemeentefonds op elkaar aansluiten. De ontwikkeling van de uitkeringsfactor heeft een positief effect van 3,8 miljoen euro. De landelijke ontwikkeling bedraagt per saldo 7,8 miljoen euro voordelig.

Plaatselijke ontwikkelingen (V 3,8 miljoen euro)
De algemene uitkering gemeentefonds wordt verdeeld via diverse verdeelmaatstaven. De inschatting van de maatstaven is geactualiseerd ten opzichte van de ramingen zoals die zijn opgenomen in de primitieve begroting 2021. Dit doen we op basis van actuele informatie zoals deze wordt verstrekt door het CBS en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Per saldo betreft dit een actualisatie van 0,1 miljoen euro voordelig.
In 2020 is bij de resultaatbestemming het nadelige resultaat Afval verrekend met de algemene reserve zodat de ontvangen coronacompensatie in 2020 voor 0,4 miljoen euro vrijvalt ten gunste van de algemene middelen.
In de decembercirculaire 2021 zijn mutaties geweest met een totaalbedrag van 3,3 miljoen euro die vanwege het tijdstip waarop deze mutaties bekend zijn gemaakt niet meer verrekend konden worden met de betreffende programma’s. Het betreft de volgende mutaties:

Bedragen x 1.000 euro

V/ N

Digitale voorzieningen

-91

N

Robuust rechtsbeschermingssysteem

339

V

Systeemleren

74

 V

Versterking ondersteuning wijkteams

714

V

Impuls integraal werken

 571

V

Jeugdhulp

251

V

Continuïteit van zorg-meerkosten

592

V

Kwaliteit bouw-en woningtoezicht

148

 V

Lokaal cultuuraanbod

699

V

Totaal

 3.297

 V

Integratie- en decentralisatie uitkeringen (V 6,8 miljoen euro)
In totaal hebben we in 2021 voor 164,5 miljoen euro aan integratie- en decentralisatie uitkeringen ontvangen (verspreid over 44 verschillende uitkeringen). Het grootste deel hiervan heeft betrekking op integratie-uitkeringen (zoals Beschermd wonen en Participatie). In 2021 is hiervoor 113,7 miljoen euro ontvangen. Andere grote uitkeringen betreffen de decentralisatie-uitkering maatschappelijke opvang (21,7 miljoen euro) en de decentralisatie-uitkering voor vrouwenopvang (7,1 miljoen euro).

In de decembercirculaire 2021 zijn bij 12 decentralisatie- en integratie uitkeringen mutaties geweest die vanwege het tijdstip waarop deze mutaties bekend zijn gemaakt niet meer verrekend konden worden met de betreffende programma’s. Het betreft de volgende mutaties (x 1.000 euro):

Bedragen x 1.000 euro

Inkomstenderving gemeenten  

223

Maatschappelijke opvang

3.596

Beschermd wonen

370

Vrouwenopvang

10

Participatie – SW bedrijven

692

Systeemleren    

313

Personen met verward gedrag

345

Inburgering

30

Einde lening inburgeringsplichtig

55

Stedelijke vernieuwingsgebieden

100

Experiment gesloten coffeeshopketen

185

Ongeadresseerde briefstembiljetten

1

5.920

Nog te ontvangen inkomstenderving

869

Totaal

6.789

De nog te ontvangen inkomstenderving gemeenten betreft de reeds toegezegde aanvullende compensatie voor inkomstenderving toeristen- en parkeerbelasting over 2020. Deze compensatie is bepaald op basis van de jaarrekening 2020 maar dit kon helaas niet meer worden betrokken bij de decembercirculaire 2021.

Dividend (N 101 duizend euro)
Dit nadeel heeft betrekking op het dividend van BNG over 2020. Ondanks de stijging ten opzichte van 2019 bleef het bedrag, mede door de coronapandemie, incidenteel achter bij de begroting.

Saldo financieringsfunctie (V 22 duizend euro)
Korte mismatchfinanciering (V 28 duizend euro)
In de begroting gingen wij uit van een totaal voordeel van korte mismatchfinanciering, dat wil zeggen tijdelijke financiering van vaste activa met kortlopende schulden, van 950 duizend euro. In werkelijkheid bedroeg dit voordeel 978 duizend euro, een voordelig verschil van 28 duizend euro.

Rente kasgeldleningen (V 213 duizend euro)
Voor kasgeldleningen was het geraamde percentage 0,0% en het werkelijk gerealiseerde gemiddelde percentage -0,5%, hetgeen leidde tot een voordeel van 213 duizend euro.

Rente langlopende leningen (V 457 duizend euro)
In de begroting gingen wij uit van een rentepercentage op nieuw aan te trekken langlopende leningen van 0,95%. In werkelijkheid bedroeg het gemiddelde rentepercentage 0,26%. Dit heeft tot een voordeel van 457 duizend euro geleid.

Rente vaste activa (N 299 duizend euro)
Doordat het gerealiseerde volume van de vaste activa lager lag dan het begrote volume was er op de rentetoerekening aan vaste activa sprake van een nadeel van 299 duizend euro.

Rente grondexploitaties (N 435 duizend euro)
Bij de rentetoerekening aan grondexploitaties was sprake van een nadeel van 435 duizend euro, veroorzaakt door de verplichte nacalculatie van de grondexploitatierente en een wijziging in de methodiek.

Overig Treasury (V 58 duizend euro)
Alle overige verschillen samen leidden tot een voordeel van 58 duizend euro. De ontvangen boeterente op algehele vervroegde aflossing van een aantal uitstaande woningcorporatieleningen vormt een belangrijke verklaring.

Correctie rente kapitaallasten BTW riolering (N 449 duizend euro)
De BTW over de rioleringsinvesteringen zijn ten onrechte geactiveerd. Dit is in de rekening 2021 gecorrigeerd door middel van een afboeking van de betreffende boekwaarden. Daarmee zijn ook de kapitaallasten over 2021 gecorrigeerd. De rentelasten zijn met 449 duizend euro verlaagd op het betreffende taakveld. Dat betekent voor de treasuryfunctie een incidenteel nadeel.

Onroerendezaakbelasting (V 801 duizend euro)
We realiseren een meeropbrengst OZB van 801 duizend euro. Dit wordt met name verklaard doordat de economische waarde van de woningen en bedrijven in de stad hoger uit valt dan ten tijde van de berekening van de tarieven werd voorzien. Op dat moment waren de taxaties van de woningen en bedrijven niet afgerond en voor het niet getaxeerde deel hebben we aannames gedaan. In werkelijkheid vallen de taxaties hoger uit.

Compensatie OZB in verband met herindeling (V 322 duizend euro)
Bedrijven in Haren en Ten Boer betalen na de herindeling fors meer OZB dan daarvoor. Daarom is voor deze bedrijven een compensatieregeling vastgesteld. Er hebben minder bedrijven gebruik van gemaakt dan verwacht, wat resulteert in een voordeel van 322 duizend euro.

Afdracht Fonds Ondernemend Groningen (V 298 duizend euro)
In 2021 is op alle niet-woningen een opslag van 6% op de OZB geheven ten behoeve van het Fonds ondernemend Groningen (F.O.G.) De afdracht aan het F.O.G. valt lager uit doordat de opslag van 6 % op gemeentelijk objecten niet wordt uitgekeerd aan het F.O.G. Hierdoor valt 298 duizend euro vrij.

Logiesbelasting (N 1,7 miljoen euro)
Als gevolg van de coronamaatregelen is het aantal overnachtingen sterk afgenomen. De inkomstenderving is 1,1 miljoen over 2021 en ruim 600 duizend euro over 2020. Op basis van de aangiftes die in 2021 zijn gedaan hebben we de verwachtingen met 1,7 miljoen euro neerwaarts bijgesteld. Dit bedrag wordt vanuit het Rijk gecompenseerd. Het tekort over 2020 is al ontvangen en maakt onderdeel uit van het resultaat op het gemeentefonds. Naar verwachting worden we in 2022 voor de overige 1,1 miljoen euro gecompenseerd.

Hondenbelasting (V 102 duizend euro)
In de begroting is geen rekening gehouden met de opbrengst van de honden in Haren en Ten Boer. Hierdoor hebben we een voordeel van 102 duizend euro.

Onvoorzien (V 170 duizend euro)
In de begroting is een bedrag van 170 duizend euro opgenomen als stelpost onvoorzien. Dit jaar is daarop geen claim gelegd. Het genoemde bedrag valt daarom vrij.

Overig (N 27 duizend euro)
Diverse overige kleine verschillen tellen op tot een nadeel van 27 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18