Deelprogramma 10.1: Veilige woon- en leefomgeving

10.1.4 Overlast

Verstoringen in de openbare ruimte en overlastsituaties hebben effect op de veiligheid in de gemeente en op het veiligheidsgevoel van Groningers. We willen overlast zoveel mogelijk voorkomen, bestrijden of verminderen. Bij overlast gevende situaties spreken we de overtreder aan. Als het nodig is dan sanctioneren we. Samen met partners, bewoners en ondernemers werken wij aan het minimaal handhaven van het huidige veiligheid- en leefbaarheidsniveau en aan versterking waar het nodig is.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

Aantal afgehandelde meldingen overlast openbare ruimte

2.600

4.001

3.000

4.105

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • De wisselwerking en samenwerking tussen zorg, veiligheid en bewoners bij het voorkomen en bestrijden van overlast verder versterken;
  • Van daaruit de persoonsgerichte aanpak (Pga) verder ontwikkelen;
  • Een verdere ontwikkeling van een ketenaanpak voor personen met verward gedrag. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het stimuleren van het gebruik van een crisiskaart als mensen vaker in de war zijn en overlast veroorzaken. Of het eerder aanwezig zijn van een zorgprofessional zodat adequate zorg en ondersteuning en continuïteit gerealiseerd wordt. Het project 'Samen voor herstel' wordt verder uitgerold in andere wijken (Corpus den Hoorn en Rivierenbuurt);
  • In concrete casuïstiek komen tot effectieve maatregelen die de overlast doen verminderen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Er zijn ketenregisseurs/ontwikkelmanagers Zorg en Veiligheid aangesteld om de verbinding in de keten tussen zorg en veiligheid te versterken, specifiek op de onderwerpen jeugd en personen met verward gedrag. Zij versterken de samenwerking tussen de diverse directies en externe partijen zoals politie, het zorg- en veiligheidshuis, WIJ Groningen, zorgpartijen en het Openbaar Ministerie;
  • Waar mogelijk hebben we instrumenten als gebiedsverboden en (waarschuwingen voor) gedragsaanwijzingen woonoverlast ingezet;
  • In veel casuïstiek is met behulp van een persoonsgerichte aanpak (pga) of andere vormen van samenwerking ingegrepen op de problematiek door zorg- en veiligheidspartners;
  • Voor de aanpak van de overlast hotspots in het Noorderplantsoen en bij het Stadsstrand hebben we extra maatregelen getroffen om het evenwicht te vinden tussen recreatie en overlast voor de omwonenden;
  • We hebben handhaving op jeugdoverlast uitgebreid.

Conclusie

Voorkomen en verminderen van overlast vraagt om een blijvende structurele samenwerking tussen alle partijen. Er zijn verschillende ontwikkelingen in gang gezet die verder zullen worden opgepakt en geïntensiveerd. De nadruk blijft daarbij liggen op de verbinding tussen zorg en veiligheid en alle werkzame partijen in die werkvelden.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18