De ombudsman behandelt ter uitvoering van de opdracht van de raad, als externe instantie klachten van burgers over gedragingen van de gemeente. Maar ook klachten die betrekking hebben op stichting WIJ, de GGD, Beschermd Wonen en Opvang en het Noordelijk Belastingkantoor (NBK), voor zover het de inwoners van de gemeente Groningen betreft. De grondslag daarvoor ligt in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. De gedragingen van de verschillende organisaties worden getoetst aan de normen van behoorlijkheid. De ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig en heeft oog en oor voor de burgers die er met de betreffende organisatie niet uitkomen.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator(en) | Rekening | Rekening | Rekening |
---|---|---|---|
Aantal contacten over nieuwe kwesties voor alle organisaties * | 707 | 535 | 504 |
Aantal contacten over nieuwe kwesties van de gemeente | 288 | 216 | 216 |
Aantal zaken door de ombudsman in behandeling genomen betreffende de gemeente | 102 | 66 | 83 |
* Waarvoor de ombudsman bevoegd is
Wat wilden we bereiken in 2021?
Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt. Het kan ook betekenen dat de gang van zaken door de ombudsman onderzocht wordt. De uitkomst van het onderzoek kan vergezeld gaan van een oordeel, advies of aanbeveling. Waarbij een ander belangrijk doel is dat de organisatie kan leren van de aangebrachte en behandelde zaken.
Wat hebben we hier voor gedaan?
Na beoordeling van de bevoegdheid heeft de ombudsman de aangebrachte zaken waarvoor zij bevoegd is in behandeling genomen. Voor de overige kwesties zijn verzoekers verwezen naar de instantie waar ze met hun klacht terecht kunnen of hebben verzoekers informatie gekregen. Vanwege de coronamaatregelen heeft de ombudsman tot aan het 4e kwartaal geen inloopspreekuur gehad. Sinds 4 oktober wordt het heropende spreekuur over het algemeen weer goed bezocht. De mensen die langskomen zijn over het algemeen blij (weer) iemand live te kunnen spreken. Tot die tijd is er vooral telefonisch en via de e-mail contact geweest.
Van de 83 in behandeling genomen dossiers zijn er bij sluiting van het jaar nog 4 in behandeling. Het jaar 2020 liet een flinke daling zien qua aantallen. In het afgelopen jaar 2021 trok dat weer aan. Niet naar het niveau van het bijzonder drukke jaar 2019, dat daarmee vooralsnog uitzonderlijk blijkt te zijn geweest.
Conclusie
In 2021 waren de coronamaatregelen nog onverminderd aanwezig en daarmee is het jaar vergelijkbaar met 2020. Er is een lichte daling te zien (6%) in het totale aantal mensen dat de ombudsman heeft benaderd. Dat geldt echter niet voor gemeentelijke kwesties. Dat aantal bleef precies hetzelfde. Wel heeft de ombudsman meer zaken in behandeling genomen; een stijging van 26 % ten opzichte van 2020.