Deelprogramma 11.2: Communicatie met de burger

11.2.1 Faciliteren (digitale) informatievoorziening

Digitale informatie verstrekken we vooral via de gemeentelijke website en onze digitale (gebieds)nieuwsbrieven. De website van Groningen is een 'toptakenwebsite', met die producten waar de inwoner om vraagt en geschreven in gewoon Nederlands. Gemakkelijk te vinden, goed te begrijpen en ook toegankelijk voor mensen met een beperking. Online communiceren we via sociale media: Twitter, Instagram, Facebook en WhatsApp. We blijven onze digitale informatievoorziening verbeteren, zodat we aansluiten bij de digitalisering van de maatschappij.

Wat wilden we bereiken in 2021?

We zorgen dat diverse specifieke toepassingen op de website die nog niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking (zoals formulieren, kaarten, PDF-documenten) aan de toegankelijkheidseisen gaan voldoen. Ook zorgen we ervoor dat het content-managementsysteem van de website up-to-date is om voorbereid te blijven op toekomstige ontwikkelingen. Verder willen de kwaliteit van analyses uit de Newsroom verbeteren. Daarbij zullen we vaker nadrukkelijk en ongevraagd signalen en analyses terugkoppelen richting de afdelingen in de organisatie (“buiten naar binnen halen”).

Wat hebben we hier voor gedaan?

Voor de gemeentelijke websites en (web) apps zijn toegankelijkheidsverklaringen opgesteld en is een advies/plan van aanpak 'digitale toegankelijkheid' voor verdere aanpassingen gemaakt. De vervanging van het content-managementsysteem (CMS) voor de gemeentelijke website en een aantal sub-sites heeft is in Dimpactverband voorbereid en wordt in de eerste helft van 2022 uitgevoerd. Via eigen filmproducties is tevens laagdrempelig en toegankelijk aandacht gegeven aan thema's als wijkvernieuwing, corona, verbouw stadhuis en de kinderburgemeester. Mede daardoor is het aantal abonnees op onze digitale nieuwsbrieven is gegroeid tot 23.500; op Instagram is de mijlpaal van 10.000 volgers gepasseerd.

Conclusie

Ondanks dat de corona-crisis ook in 2021 veel extra inzet heeft gevraagd, hebben we onze ambities grotendeels waar kunnen maken. Activiteiten op het gebied van digitale toegankelijkheid ronden we in 2022 af.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18