Jeugdgroepen kunnen in wijken en buurten voor overlast en criminaliteit zorgen. Het gaat in deze groepen vaak om kwetsbare jongeren. Wij willen deze overlast en criminaliteit verminderen en bestrijden en tegelijkertijd de jongeren perspectief bieden, hun weerbaarheid verhogen en voorkomen dat zij opnieuw in de fout gaan. Wij hanteren hierbij de aanpak problematische jeugdgroepen, die wij inzetten bij de eerste signalen van het ontstaan van een jeugdgroep. Daarin werkt de gemeente samen met wijkteams, scholen en politie aan duurzame oplossingen. In de jeugdoverlast-hotspotgebieden zet de gemeente onder meer jeugdhandhavers in. Wanneer een dergelijke groep is ‘afgeschaald’ houden wij de risicojeugd in beeld. Daarbij richten wij ons op de jongere zelf, zijn/haar (risico)gedrag, het gezin, het sociale netwerk en de wijk.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator(en) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|---|
Aantal opgestarte begeleidingstrajecten voor jongeren door het Actiecentrum Veiligheid en Zorg | 109 | 128 | 120 | 95 |
Wat wilden we bereiken in 2021?
- We willen een eventuele nieuwe problematische jeugdgroep snel in beeld hebben en uit elkaar laten vallen door middel van het Groninger model;
- Het verder ontwikkelen van de samenwerking tussen ketenpartners die bij de aanpak problematische jeugdgroepen in de wijk betrokken zijn;
- De rol van de lokale vierhoek in de aansturing en prioritering van de aanpak versterken.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Op basis van signalen vanuit ketenpartners zijn groepsscans uitgevoerd en is- waar gewenst– in opdracht van de lokale vierhoek de aanpak Problematische Jeugdgroepen gestart;
- Via het risicojeugdoverleg is ingezet op jongeren die dreigden af te glijden en zijn, na afschaling van een jeugdgroep, waar gewenst jongeren in beeld gehouden;
- De pilot Vroegsignalering basisschoolleerlingen is gestart, waarbij via een screeningslijst (eerste) zorgwekkende signalen in beeld worden gebracht en bespreekbaar worden gemaakt;
- Via met name de uitbreiding van het aantal Jeugd-BOA`s, de inzet van Jongerencoaches, de samenwerking in het kader van de wapen-inleveractie, de voorlichting door Halt, de Beleidsgroep Veiligheid op Scholen is de samenwerking tussen de ketenpartners verbeterd;
- Sinds eind september 2021 wordt pas na een akkoord van de driehoek een concept-plan van aanpak opgesteld en wordt de informatie uit de groepsscan, verrijkt met de informatie van het OM, met betrokken ketenpartners gedeeld.
Conclusie
De aanpak problematische jeugdgroepen blijft zijn vruchten afwerpen, doordat we samen met onze ketenpartners in staat zijn om in een periode van 12-18 maanden een bestaande jeugdgroep in kaart te brengen en uit elkaar te laten vallen. De aanpak neemt de onderliggende problematiek echter niet weg en voorkomt de jonge aanwas van onderop niet. Op de jonge aanwas hebben we nadrukkelijker ingezet via de risicojeugdoverleggen en de pilot Vroegsignalering basisschoolleerlingen. De aanpak voorkomt niet dat een harde kern van jongeren crimineel gedrag blijft vertonen. Hier blijven we op inzetten, onder meer via versterking van de ketenregie en een bredere kijk op de jeugdproblematiek, zowel vanuit sociaal, fysiek als economisch perspectief. De aanpak om wapenbezit en wapengebruik tegen te gaan wordt het komende jaar voortgezet en uitgebreid.