Deelprogramma 7.5: Verkeersveiligheid

7.5.1 Verkeersveiligheid

Met de groei van het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers verandert ook het verkeer in onze gemeente. Groningen is populair bij bezoekers, toeristen en ondernemers en de aantrekkingskracht vanuit de regio neemt ook toe. Meer fietsen (waaronder e-bikes en speed-pedelecs), (langere) bussen en meer autoverkeer. (Nieuwe) ontwikkelingen vragen om duidelijke keuzes als het gaat om verkeersveiligheid. Doel is de verkeersveiligheid in onze gemeente zoveel mogelijk te verbeteren. Omdat we weten dat bij veel verkeersongevallen het gedrag een belangrijke rol speelt, richten we ons daarom niet alleen op het fysiek oplossen van verkeersonveilige situaties, maar ook op educatie, gedragsbeïnvloeding en handhaving.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting
 2021

Rekening
2021

Aantal verkeerseducatieprojecten

155

151

300

268

Aantal aangepakte verkeersonveilige locaties

5

6

4

5

Wat wilden we bereiken in 2021?

Ons streven was een verdere reductie van het aantal verkeersslachtoffers in onze gemeente door in de wijken en bij onze verkeersprojecten altijd een goede verkeersveiligheid als uitgangspunt te nemen, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Het verbeteren van de verkeersveiligheid deden we door aanpassingen aan de infrastructuur, verkeerseducatie en inzetten op verkeershandhaving waarbij het van belang is dat al deze maatregelen op elkaar afgestemd moeten zijn.

Vanuit de sporen 1 en 2 richtten wij ons hoofdzakelijk op het aanpakken van knelpuntenlocaties en (fysieke) maatregelen om de directe leefomgeving van onze inwoners te verbeteren. In dat kader wilden we in 2021 verschillende ongevalslocaties aanpakken. Spoor 3 omvat een bredere aanpak waarbij we ons richten op het aanpakken van risico’s en risicogroepen waarbij we samenwerking zoeken met onze regionale en landelijke partners. Dit wilden we onder meer doen aan de hand van verkeerseducatie via VerkeersWijzerGroningen/ Verkeer en Vervoer Beraad (VVB) en door aan de sluiten bij de landelijke aanpak vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door het nemen van maatregelen op een aantal locaties: op de Akeleiweg, de Melisseweg en de Lavendelweg, de rotonde Hoendiep-Johan van Zwedenlaan, de Roderwolderdijk, het kruispunt Johan van Zwedenlaan-Bangeweer en de Winschoterweg. Daarnaast zijn diverse maatregelen voorbereid voor uitvoering in 2022 en later;
  • Uitvoeren van twee pilots in het kader van veilig fietsen naar school: de pilot Schoolstraat bij ODS De Starter (Lorentzstraat) en de pilot veilige schoolfietsroutes bij De Tamarisk (Van Ketwich Verschuurlaan en Van Lenneplaan);
  • Opstellen van een concept-Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid VVB Groningen onder regie van de Provincie Groningen;
  • Deelnemen aan het Verkeer- en Vervoerberaad van de Provincie Groningen en de Contactgroep Verkeersveiligheid van het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) waardoor we bijdragen aan de landelijke ontwikkeling van het verkeersveiligheidsbeleid;
  • Meewerken aan de uitvoering van (provinciale) gedragscampagnes met daarbij de focus op schoolgaande kinderen en oudere verkeersdeelnemers.

Conclusie

In 2018 hebben we de Aanpak Verkeersveiligheid opgesteld. Met deze aanpak willen we het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers in onze gemeente structureel terugdringen. In het kader van deze aanpak hebben we in 2021 diverse knelpunten, zoals de rotonde Johan van Zwedenlaan-Hoendiep en de Roderwolderdijk aangepakt waardoor de kans op ongevallen en (ernstig) letsel verder is afgenomen. Tegelijkertijd zien we dat inzet op verkeersveiligheid nodig blijft. Hierbij kijken we ook naar nieuwe manieren zoals focus op het wegnemen van risico's aan de hand van het SPV2030.

Verkeerseducatie blijft in onze gemeente - ondanks de schoolsluitingen tijdens de coronacrisis - erg succesvol en het aantal deelnemers dat we hiermee bereiken, groeit nog steeds. Via VerkeersWijzerGroningen blijven we hier ook mee doorgaan. We hebben ook veel aandacht voor de verkeersveiligheid bij scholen, onder andere door hier een schoolstraat van te maken, en op de loop- en fietsroutes van en naar school.

De coronacrisis heeft er ook in 2021 voor gezorgd dat de mobiliteit er anders uitzag dan in de jaren daarvoor. Dit heeft ook consequenties gehad voor de verkeersveiligheid. Aanvankelijk maakten we minder verplaatsingen en dat resulteerde ook in minder verkeersongevallen. Vervolgens werden de fiets en auto als vervoermiddel steeds populairder ten koste van het openbaar vervoer. Hoewel het totale aantal verkeersongevallen in de gemeente Groningen in 2021 is afgenomen, zien we wel een toename van het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden). Met name het aantal fietsongevallen is in 2021 toegenomen. In 2021 viel één dodelijk verkeersongeval te betreuren.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18