We bieden in onze gemeente verschillende parkeervoorzieningen aan:
- Straatparkeerplekken - betaald en gratis, voornamelijk voor bewoners en bezoekers;
- Buurtstallingsgarages - voor bewoners in en rond de binnenstad. Buurtstallingsgarages bieden we zoveel mogelijk kostendekkend aan;
- Parkeergarages - voor bezoekers aan de stad. Als gemeente hebben we zes parkeergarages in exploitatie, en verhuren we drie parkeergarages aan externe partijen;
- P+R terreinen - forenzen en andere langparkeerders.
Door het aanbieden van voldoende, hoogwaardige en goed vindbare fietsenstallingen (met en zonder toezicht) beperken we de overlast van gestalde fietsen op straat zo veel mogelijk.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator(en) | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|---|
Aantal parkeerplaatsen op P+R terreinen | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Wat wilden we bereiken in 2021?
Ook in 2021 wilden we voor bezoekers van onze gemeente de meest aantrekkelijke parkeermogelijkheden bieden. Daarom bleven we investeren in onze parkeergarages, waarbij we ons vooral concentreerden op de parkeergarages in het kerngebied: in en rond de binnenstad. Daarnaast waren we voornemens ook in onze buurtstallingsgarages te investeren.
In die stadswijken waar sprake is van parkeeroverlast die afbreuk doet aan het woongenot van onze bewoners, wilden we de parkeerdruk op straat omlaag brengen. In straten waar de parkeerdruk namelijk laag is, kunnen bewoners weer in hun eigen straat parkeren. Bovendien creëert dit ook ruimte voor andere functies zoals spelen, zitten, wandelen of sporten. En de ruimte kunnen we vergroenen. Om te voorkomen dat de parkeerdruk zich blijft verplaatsen naar aangrenzende woonwijken wilden we in het hele gebied in één keer maatregelen nemen.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Vaststellen van het raadsbesluit ten behoeve van het terugdringen van parkeeroverlast in een groter gebied;
- Invoeren van betaald parkeren in (delen van) de Oosterparkwijk, de Indische Buurt, Helpman en Coendersborg;
- Inventariseren van aanvullende maatregelen om de parkeeroverlast omlaag te brengen door bijvoorbeeld het houden van enquêtes in de Zeeheldenbuurt;
- Investeren in onze buurtstallingsgarages om deze duurzamer en kostenneutraal te krijgen;
- Vaststellen van de nieuwe Beleidsregel Parkeernormen 2021;
- Besluitvorming met betrekking tot het vervroegd verwerven van de parkeergarage Centrum aan de Haddingestraat per 29-11-2024.
Conclusie
Wijkvreemd verkeer, forenzen en bewoners van wijken waar parkeren al betaald was, wisten de gebieden waar parkeren nog gratis was steeds beter te vinden. Bewoners van die gebieden ervoeren parkeeroverlast: ze konden hun auto niet meer in hun straat of buurt kwijt. Om die overlast op te lossen en de openbare te herwinnen, voerden we in 2021 betaald parkeren in een viertal wijken in. Dat deden we in één keer, want zo voorkomen we dat we het probleem alleen maar verplaatsen. Bewoners van deze wijken kunnen nu weer in hun eigen straat parkeren. In gebieden waar nog aanvullende maatregelen nodig zijn, onderzoeken we mét de buurt wat daarvoor nodig is.