Deelprogramma 6.2: Cultuur beleven

6.2.1 Samenleven met cultuur

Deze strategie draagt bij aan het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor iedereen en de verbinding van cultuur met het sociaal domein. Iedereen, van jong tot oud en met alle achtergronden, moet aan kunst en cultuur kunnen doen. Onze rol is om culturele partners te verbinden met de gebiedsteams, de WIJ en andere partners in het sociaal domein. Van onze instellingen verwachten we dat ze weten waar de behoefte van hun publiek ligt en dat ze zich inspannen nieuw publiek aan hen te binden.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening

2019

Rekening

2020

Begroting

 2021

Rekening
2021

Aantal deelnemers cultuurhopper*

97

120

                1.113

Aantal cursisten VRIJDAG

7.505

7.500

            4.574**

Aantal wijken waarin de cultuurcoaches actief zijn

5

5

7

                       9

Toegekende aanvragen BAK (amateurkunst)

95

98

95-100

                     92

Aantal leden bibliotheek

46.000

49.894

45.000

   48.951

% Groningers dat wekelijks naar OOG kijkt

45%

-

45%

                  48%

% deelnemende scholen aan rijksregeling Cultuureducatie met kwaliteit (CMK)

69%

62%

80%

                  -***

Aantal scholen in het VO met de Cultuurkaart

10

10

11

         11

* Er is geïnvesteerd in de werving van cultuuraanbieders, waardoor er meer aanbod is en daardoor meer deelnemers. Daarbij is er veel behoefte aan deze laagdrempelige vorm van cultuurdeelname.
** Het lagere aantal cursisten ontstaat doordat in 2019 ook deelnemers van activiteiten van VRIJDAG op het Bevrijdingsfestival werden meegeteld. Dit ging in 2021 vanwege corona niet door.
*** Door de sluiting van het onderwijs vanwege de coronamaatregelen en het niet toelaten van externen op de scholen is hierover geen betrouwbaar cijfer aan te leveren.

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • We wilden dat kunst en cultuur in de gemeente Groningen voor iedereen toegankelijk was. Het culturele aanbod was inclusief en sprak inwoners en bezoekers van alle leeftijden en culturele achtergronden aan;
  • Dat inwoners werden gestimuleerd om kunst en cultuur te bezoeken of zelf aan kunst en cultuur te doen;
  • Dat er een goed cultuuraanbod voor het onderwijs is;
  • Dat Iedereen op laagdrempelige wijze met cultuur in aanraking kon komen;
  • Dat de maatschappelijke impact van cultuur werd versterkt door nieuwe verbindingen te leggen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • De bijeenkomst 'Toegankelijkheid in de culturele sector' die we samen hebben georganiseerd met de Werkgroep Toegankelijk Groningen, hebben we moeten verplaatsen naar het voorjaar van 2022;
  • Er zijn twee wijken bij gekomen waar een cultuurcoach actief is, Paddepoel en Vinkhuizen;
  • We hebben bijgedragen aan een participatieproject van onze podiuminstellingen in samenwerking met het onderwijs en een zorginstelling om de inclusie van dove- en slechthorende jongeren te vergroten;
  • In 2021 hebben we opnieuw een kijk- en luisteronderzoek naar streekomroep OOG laten uitvoeren, waaruit bleek dat zowel het rapportcijfer (7,4) als het wekelijks kijkgedrag (48%) stabiel zijn ten opzichte van 2019;
  • Forum Groningen is op alle locaties zoveel mogelijk open geweest zodat inwoners elkaar kunnen ontmoeten en gebruik kunnen maken van de bibliotheek, het informatiepunt digitale overheid en het activiteitenaanbod.
  • De Wijk de Wereld vond dit jaar voor de vierde keer plaats, deze keer in de wijk Vinkhuizen;
  • Er is een projectleider aangesteld bij VRIJDAG voor de verbinding van binnenschools en buitenschools cultuuraanbod in de wijken, dit is bekostigd vanuit het herstelprogramma 'Groningen vooruit'.

Conclusie

We zien dat cultuur in de wijken een steeds belangrijkere plek inneemt. Daarnaast zijn instellingen actief bezig om nieuw publiek te bereiken. Ondanks de maatregelen zijn er veel activiteiten ontplooid die bijdragen aan het toegankelijker maken van cultuur.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18