Deelprogramma 3.2: Voorkomen schooluitval

3.2.1 VSV en Leerplicht

Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. We werken mee aan de verbetering van de thuiszitters-aanpak en de aanpak problematische jeugdgroepen. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) Voortijdig School Verlaters (VSV) uit. Per 1 januari 2019 is de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’ in werking getreden. De wet beoogt dat alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie optimaal worden ondersteund bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding) dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Rekening
2019

Rekening
2020

Begroting
2021

Rekening
2021

% voortijdige schoolverlaters per schooljaar
(nominaal)

2,50%
(347)

2,02%
(271)

<2,3%
(<250)

-
-

% langdurig relatief verzuimers in schooljaar
teruggeleid naar onderwijs

74%

81,8%

75%

88%

Aantal langdurig relatief verzuimers in beeld bij
leerplicht

64

44

-

42

Wat wilden we bereiken in 2021?

  • We wilden een daling realiseren tot <2,3% met betrekking tot het aantal nieuwe voortijdig schoolverlaters en focussen ons hierbij op preventief werken en op een nog betere samenwerking met de domeinen onderwijs, werk en zorg;
  • We wilden 32% van de oude voortijdig schoolverlaters terugleiden naar onderwijs en 24% terug naar werk;
  • We wilden meer aansluiten bij de activiteiten in de gebiedsteams die gericht zijn op jongeren, onderwijs en participatie en onze expertise ook hier inzetten;
  • We wilden het aantal jongeren met langdurig relatief verzuim of absoluut verzuim zoveel mogelijk terugdringen en duidelijker in beeld brengen wat hen wordt geboden tijdens de periode van thuiszitten.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben nauw samengewerkt met het onderwijs in de regio, de WIJ-teams, de GGD, de arbeidsmarktregio en andere organisaties om schooluitval en thuiszitten in een zo vroeg mogelijk stadium te voorkomen;
  • We hebben gezamenlijk plannen gemaakt voor de jongeren en sloten aan bij elkaars overleggen.
  • We hebben in de gebiedsteams (Selwerd en Oost) de jongeren zonder startkwalificatie gezamenlijk in kaart gebracht en benaderd;
  • Omdat scholen (deels) gesloten waren konden we minder goed preventief werken. We hebben geprobeerd de jongeren zo goed mogelijk te bereiken en de jongeren ondersteund bij een vervolgstap richting school en/of werk of een alternatief;
  • We hebben het gemeentelijk VSV-project Binn’stad vernieuwd, waardoor we meer maatwerk konden bieden;
  • We hebben van de langdurige relatief verzuimers (“thuiszitters”) 88 % teruggeleid naar school.

Conclusie

De coronacrisis heeft nog steeds grote gevolgen voor de jongeren. Hierdoor is meer ondersteuning van het onderwijs en van leerplicht/RMC noodzakelijk. Maatwerk en samenwerking zijn vereist.
Het aantal voortijdig schoolverlaters is in schooljaar 2019/2020 gedaald. De voorlopige cijfers van het aantal vsv'ers in schooljaar 2020-2021 krijgen we van DUO in het voorjaar van 2022 en de definitieve cijfers in het vierde kwartaal van 2022.
Bijna alle jongeren met langdurig relatief verzuim zijn teruggeleid naar school. De opdracht van het Thuiszitterspact werd door de bestuurders verlengd tot 2024, waarbij tevens de aansluiting onderwijs - jeugdhulp is opgenomen. In juni 2021 is dit pact ondertekend door alle deelnemende partners.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 16:24:24 met de export van 07/05/2022 16:01:18